Kenteken landbouwvoertuigen opnieuw in de Kamer

09-06-2017

Minister Schultz van Haegen van IenM gaat het wetsvoorstel kentekening landbouwvoertuigen opnieuw indienen bij de Tweede Kamer.

trekker openbare weg

De Tweede Kamer heeft eind 2016 het wetsvoorstel voor het eigen kenteken voor LRV (Langzaam Rijdende Voertuigen) verworpen.

Daardoor wordt een aantal zaken niet ingevuld zoals bedoeld was, en diende de vraag zich aan voor de overheid hoe daar mee om te gaan.

Belangrijk punt was de – op basis van de APK-Richtlijn- voorgeschreven introductie van de een APK voor tractoren met een maximumsnelheid van meer dan 40 km/h. Die is zonder registratie van die groep voertuigen eigenlijk niet uit te voeren en te handhaven.

Andere aspect zijn de door de Tweede Kamer gewenste snelheidsverhoging naar 40 km/u (nu nog 25 km/u), en de ontwikkeling van een centraal ontheffingensysteem door de RDW.

De decentrale wegbeheerders (IPO, VNG en UvW) hebben alledrie  aangegeven tegenstander te zijn van snelheidsverhoging zonder kentekening, en de waarde van een centraal ontheffingssyteem heeft beperkte meerwaarde, als een groot deel van de ontheffingplichtige voertuigen, zoals MMBS’en, niet wordt geregistreerd.

Daarnaast is er simpelweg een de brede wens van de partijen in het veld voor kentekening.

Daarom heeft de Minister besloten het voorstel opnieuw te gaan indienen. Dat heeft ze in een brief aan de Tweede Kamer aangekondigd.

Hoe het vervolgproces zal zijn, is nog niet helemaal duidelijk.  Of de eerdere overlegstructuren over de technische eisen en procedures e.d. weer opgestart gaan worden, en zo ja of dat dan op korte termijn al weer gebeurt, of pas als er meer zicht is op de uitkomst van stemming in de Tweede Kamer, is nog niet duidelijk.

Dossier
Dit onderwerp is de afgelopen jaren veelvulidg voorbij gekomen. De vele afleveringen van dit 'feuilleton' kunt terugvinden in ons dossier Kenteken Landbouwvoertuigen.

Meer informatie: Kees Pereboom