Aandeel EV's in particuliere markt meer dan verdubbeld

Vorig jaar is de verkoop van volledig elektrische auto’s met 14,5 procent toegenomen tot 73.305 voertuig­en. Daarmee steeg het marktaandeel van dit segment van 20 naar 23 procent, zo blijkt uit de Analyse Personen­auto­verkopen van RAI Vereniging.

Aandeel EV's in particuliere markt meer dan verdubbeld

De stijging is onder meer te verklaren uit een combinatie van meer beschikbare elektrische modellen in de middenklasse segmenten, de aanschafsubsidies voor particulieren en de private lease aanbiedingen.

Omzet EV’s overtreft benzine auto’s

De omzet die met de verkoop van EV’s werd behaald bedroeg het afgelopen jaar 3,2 miljard euro (+19%). Dat is flink hoger dan het omzetcijfer van 2,8 miljard euro dat met de verkoop van benzine auto’s (marktaandeel 38%) werd gegenereerd. Ook de omzet die de verkoop van (plug-in) hybride auto’s opleverde verbeterde van 3,4 naar 3,9 miljard euro.

Omzetaandeel particuliere markt 40%

Volgens de analyse wordt het effect van de SEPP subsidiemaatregel en private lease inmiddels goed zichtbaar in de verkoop van EV’s in de particuliere markt. Zo verdubbelde het omzetaandeel van de particuliere markt van 20 procent in 2021 naar 40 procent vorig jaar. Het omzetaandeel van de zakelijke markt daalde daarentegen van 61 naar 49 procent in 2022.
In totaal was de Nederlandse autobranche vorig jaar goed voor een omzet van 13,4 miljard euro om, een plus van 3 procent.

Relevante downloads