Aantal stekker­auto’s met 35 procent gegroeid in 2022

Het aantal volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides is het afgelopen jaar met ruim 35 procent toegenomen tot 515.247 eenheden. Op 31 december telde ons land 328.295 full EV’s, bijna 85.000 meer dan in 2021, terwijl het aantal plug-in hybrides met 36 procent groeide tot 186.947 voertuig­en, zo blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Aantal stekkerauto’s met 35 procent gegroeid in 2022

Tot de meest voorkomende modellen behoren achtereenvolgens de Tesla model 3 (42.611), de Mitsubishi Outlander (21.645), de Kia Niro (19.606), de Volks­wagen ID.3 (16.734) en de Hyundai Kona (16.640).

1 laadpunt per 4 EV’s

Het aantal publieke en semi-publieke laadpunten bedroeg eind vorig jaar 119.197 en het aantal snellaadpalen bedraagt inmiddels 4.164. Dit betekent dat er ongeveer 1 laadpaal per 4 EV’s beschikbaar is. Nederland wordt internationaal gezien als een grote speler op het gebied van elektrische mobiliteit. Ons land behoort tot een van de vier Europese koplopers waar minstens 25 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch is. De andere 3 landen zijn Noorwegen, IJsland en Zweden. En op het gebied van laadinfrastructuur is er geen ander land met dezelfde dichtheid aan laadpunten als Nederland.

Netschaarste en netcongestie

Dat betekent echter niet dat we op onze lauweren kunnen gaan rusten. Eerder dit jaar sloeg Frits van Bruggen, de nieuwe algemeen voorzitter van RAI Vereniging, nog een ‘laadpaalalarm’ en sprak hij zijn grote zorgen uit over de snelheid waarmee het kabinet de huidige netschaarste en netcongestie oplost. ‘De overheid lijkt op dit punt op koers, maar het is een spannende uitdaging. Naast het aanleggen, moeten al deze laadpunten immers de broodnodige energie leveren. Er is berekend dat in 2050 ons volledig geëlektrificeerde wagenpark een kwart van de huidige elektrische energie in Nederland vraagt.’ Zijn oproep aan de politiek in Den Haag luidde: ‘start vandaag nog met het verzwaren en slimmer inrichten van het energienetwerk.’ Volgens Van Bruggen moeten er de komende jaren nog zo’n 400.000 publieke laadpunten voor personen­auto’s bijkomen.