Het spreekt volgens hem voor zich dat de inzet van trucks voor professionele vervoerders commercieel levensvatbaar en winstgevend dienen te zijn. ‘Geen enkele transporteur zal investeren in emissievrije voertuigen als ze niet kunnen opladen of tanken. De eerste batterijelektrische vrachtwagens zullen nog regelmatig op de thuisbasis moeten worden opgeladen. Voor de echte doorbraak van zero emissie trucks voor lange afstandsvervoer is dus een dicht netwerk van openbaar toegankelijke laad- en tankstations nodig.’
Laad/tankinfra knelpunt
Naar schatting zal al in 2027 de top 10 procent van de meest gebruikte vrachtwagenstopplaatsen in Europa moeten zijn uitgerust met oplaadpunten en een geschikt aantal waterstoftankstations en tegen 2030 is een volledig operationeel netwerk nodig.
Fabian wijst er op dat het risico van vandaag is dat de laad/tankinfra in feite het grootste knelpunt vormt voor de marktintroductie van emissievrije vrachtwagens. Beleidsmakers moeten het daarom snel eens worden over het stellen van bindende en ambitieuze doelen voor de uitrol van infrastructuur, stelt hij.
CO2-beprijzingssysteem
‘We hebben een beleidskader nodig dat vervoerders helpt en aanmoedigt om in de nieuwe voertuigen te investeren. Een kader dat het gebruik van fossiele brandstoffen ontmoedigt en de inzet van emissievrije voertuigen stimuleert.’
Sommige van de noodzakelijke maatregelen zijn al beschikbaar, zoals het Eurovignet dat de lidstaten nu moeten implementeren ter ondersteuning van de marktintroductie van emissievrije vrachtwagens. Het Europees Parlement en de Raad moeten het echter nog eens worden over andere zaken, zoals een uitgebalanceerd CO2-beprijzingssysteem dat ook het wegvervoer omvat.
Ondersteunende maatregelen
Fabian: ‘Met het juiste kader, het wegnemen van de knelpunten en krachtige ondersteunende maatregelen die iedereen in de sector transport en logistiek stimuleert om in nieuwe emissievrije trucks te investeren, zal het zware wegvervoer snel klimaat- neutraal kunnen worden.’