Nieuws

ACEA: krimp Europese automarkt vereist politieke actie

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

Nu de automarkt in de EU naar verwachting dit jaar met meer dan een kwart zal krimpen vergeleken met het niveau van vóór de coronapandemie in 2019, roept ACEA op tot een beleidskader dat de markt in staat stelt te herstellen teneinde de transitie naar nul emissie te maken.

ACEA: krimp Europese automarkt vereist politieke actie

Om een terugkeer naar verkoopgroei te realiseren, met een nog groter aandeel van elektrische voertuig­en opdat de klimaatdoelstellingen kunnen worden gehaald, zijn dringend de juiste randvoorwaarden nodig, stelt ACEA President Oliver Zipse.

Veerkracht nodig

Er is, zo zei hij, onder andere meer veerkracht nodig in de toeleveringsketens; een EU-wet voor kritische ruwe grondstoffen (EU CriticalRaw Materials Act) die zorgt voor strategische toegang tot de grondstoffen die nodig zijn voor e-mobility, en een versnelde uitrol van laadinfrastructuur.

‘De afgelopen jaren werden gekenmerkt door ingrijpende gebeurtenissen: de Brexit, de coronapandemie, vertraging in de levering van halfgeleiders en de oorlog in Oekraïne. Dit had een grote impact op de prijzen en de beschikbaarheid van energie. Dit alles onderstreept hoe snel, diepgaand en hoe onvoorspelbaar de wereld verandert.’

Automarkt -12%

De gevolgen zijn direct zichtbaar in de recente cijfers over auto­verkopen in de EU. In de eerste 8 maanden van dit jaar kromp het totale volume met bijna 12 procent tot zo'n 6 miljoen eenheden. Tot nu toe werd de markt alleen getroffen door de aanhoudende tekorten van componenten die de productievolumes beperkten. De vraag kan volgens Zipse de komende maanden echter ook onder druk komen te staan ​​vanwege de oplopende inflatie en angst voor een recessie.

Verkoopprognose verlaagd

Met al die factoren in het achterhoofd heeft ACEA de oorspronkelijke prognose dat de automarkt in de EU dit jaar weer zal groeien herzien. In plaats daarvan wordt nu opnieuw een krimp 1 procent tot 9,6 miljoen voertuig­en verwacht. Per saldo betekent dit een daling van 26 procent ten opzichte van 2019 (de periode voor corona).

Politieke randvoorwaarden

Ondanks de krimpende markt en de druk van inflatie en energiekosten, blijft de auto-industrie volop investeren in R&D en in de vaardigheden en technologieën die de groene en digitale transitie aansturen, zegt ACEA directeur Sigrid de Vries. ‘Zo'n enorme transformatie kan alleen met succes worden bereikt door een industrie die tot ver in de toekomst concurrerend blijft. Daarvoor zijn de juiste politieke randvoorwaarden cruciaal.’