Nieuws

Alleen met het juiste kader kan het Automotive Action Plan een bloeiende industrie ontketenen die emissievrij levert

Autofabrikanten en toeleveranciers erkennen de gezamenlijke inspanningen van de Strategische Dialoog, maar er is geen tijd te verliezen om het concurrentievermogen te waarborgen.

Alleen met het juiste kader kan het Automotive Action Plan een bloeiende industrie ontketenen die emissievrij levert

Alleen met het juiste kader kan het Automotive Action Plan een bloeiende industrie ontketenen die emissievrij levert

Europese autofabrikanten en toeleveranciers hebben honderden miljarden euro’s geïnvesteerd en zijn vastbesloten om emissievrije mobiliteit tot een succesvol bedrijfs­model te maken. De urgentie om te handelen is duidelijk: de markt voor emissievrije voertuig­en groeit niet snel genoeg. De transitie kan alleen slagen met onmiddellijke en ambitieuze acties om de laadinfrastructuur uit te breiden, vraagstimulerende maatregelen in te voeren en productiekosten te verlagen.

De huidige discussie over een meer pragmatische aanpak van decarbonisatie, gebaseerd op technologische neutraliteit, onderstreept de noodzaak van een realiteitscheck om deze transitie te laten slagen. De voorgestelde versoepeling van sancties voor de CO₂-doelstellingen in 2025 voor personen­auto’s en bestel­wagens is een eerste stap in de juiste richting, evenals de extra steun voor autonome voertuig­en en de Europese batterijproductieketen. Echter, de unieke rol en uitdagingen van de vracht­wagen- en bus­industrie moeten nog beter worden erkend.

Verklaringen van de industrie

Ola Källenius, voorzitter van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) en CEO van Mercedes-Benz:
"Deze Strategische Dialoog komt op precies het juiste moment. De transformatie van onze auto-industrie is in volle gang en nu moeten we een kader definiëren dat de concurrentiekracht van de EU in deze cruciale sector waarborgt. De overgang naar emissievrije mobiliteit en een bloeiende Europese auto-industrie moeten samen vooruitgang boeken – dit is niet onderhandelbaar. We waarderen de focus op het versnellen van de invoering van autonoom rijden en de voorgestelde CO₂-verlichtingsmaatregelen voor 2025 voor personen­auto’s en bestel­wagens. Maar laat me duidelijk zijn over onze grootste zorg: hoe zetten we de koers uit naar 2035 met de nodige flexibiliteit en pragmatisme om deze transitie te laten slagen? Dit is de fundamentele vraag die we tijdens de volgende Strategische Dialoog met de Commissievoorzitter willen bespreken."

Matthias Zink, voorzitter van de European Association of Automotive Suppliers (CLEPA):
"Toeleveranciers, samen met autofabrikanten, drijven de decarbonisatie van de auto-industrie – en we zullen dit laten slagen. Maar meer flexibiliteit is essentieel om ervoor te zorgen dat de transitie zowel ambitieus als realistisch haalbaar blijft. Eén cruciale vraag blijft onbeantwoord: hoe kunnen we een technologie-open reguleringskader opzetten dat oplossingen zoals plug-in hybrides (PHEV’s) en range extenders ook na 2035 mogelijk maakt? Dit moet een sleutelelement zijn van het Automotive Action Plan en een fundamenteel onderdeel van de herziening van de CO₂-regelgeving. Meer dan 3.000 bedrijven – waarvan velen kleine en middelgrote ondernemingen – zijn afhankelijk van deze flexibiliteit om te gedijen in Europa."

Christian Levin, voorzitter van de ACEA Commercial Vehicle Board en CEO van Scania:
"We hebben minder dan vijf jaar om van 2% naar 35% marktaandeel te gaan, terwijl vrijwel geen van de noodzakelijke randvoorwaarden momenteel op zijn plaats is. Het is cruciaal dat het komende Action Plan voor de auto-industrie een versnelde herziening van de CO₂-normen voor zware voertuig­en tegen 2025 bevat, gebaseerd op een urgente beoordeling van de randvoorwaarden. Vracht­wagens en bussen vormen de ruggengraat van de Europese economie en zijn essentieel voor het dagelijks leven van miljoenen burgers en bedrijven. Maar om hun transitie naar klimaatneutraliteit te versnellen, moet er veel meer nadruk worden gelegd op de uitrol van essentiële infrastructuur, kostenpariteit en het stimuleren van de vraag naar emissievrije vracht­wagens en bussen."

Voertuig­fabrikanten en toeleveranciers herhalen de gezamenlijke oproep om de volgende prioritaire kwesties met voorrang aan te pakken:

  1. Versnel de herziening van de CO₂-regelgeving voor personen­auto’s, bestel­wagens en zware voertuig­en naar 2025, inclusief een urgente beoordeling van de sectorale randvoorwaarden.
  2. Ambitieuze maatregelen om onvoldoende randvoorwaarden aan te pakken die de transformatie vertragen: De industrie moet een verhoging van de AFIR-doelstellingen zien, evenals aankoop- en fiscale prikkels om de massale adoptie van emissievrije voertuig­en te stimuleren. Daarnaast is een specifieke set maatregelen nodig om de vraag naar zware voertuig­en te bevorderen en de totale eigendomskosten aan te pakken.
  3. Behoud van technologische openheid: Gezien de wereldwijde concurrentie en de afhankelijkheid van batterijtechnologie die grotendeels door andere regio’s wordt beheerst, is het cruciaal om flexibiliteit te behouden voor alle technologieën, waaronder plug-in hybrides (PHEV’s), range extenders, waterstof en andere klimaatneutrale oplossingen. Dit is essentieel voor de weerbaarheid en strategische autonomie van Europa.
  4. Handel en partnerschappen met andere regio’s: Zorg voor een evenwichtige handelsstrategie die een gelijk speelveld creëert met wereldwijde concurrenten, zowel om de Europese toegevoegde waarde te beschermen als om de voordelen van een mondiaal verbonden toeleveringsketen te behouden. Beveilig toegang tot financiering voor de auto-industrie om wereldwijd concurrerend te blijven in kritische voertuig­technologieën.

De auto-industrie erkent de gezamenlijke inspanningen van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en de Commissarissen Tzitzikostas, Séjourné, Minzatu, Virkkunen en Hoekstra voor hun betrokkenheid bij onze sector op dit kritieke moment. Wij kijken ernaar uit om met hen samen te werken aan de uitvoering van het Action Plan.

Over ACEA

De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) vertegenwoordigt de 16 grootste autofabrikanten in Europa, waaronder: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volks­wagen Group en Volvo Group.
Bezoek www.acea.auto voor meer informatie over ACEA.

Over de Europese auto-industrie

  • 13,2 miljoen Europeanen werken in de auto-industrie
  • 10,3% van alle productiebanen in de EU
  • €383,7 miljard aan belastinginkomsten voor Europese overheden
  • €106,7 miljard handelsoverschot voor de Europese Unie
  • Meer dan 7,5% van het EU-bbp wordt gegenereerd door de auto-industrie
  • €72,8 miljard jaarlijkse R&D-uitgaven, goed voor 33% van de totale EU-investeringen in onderzoek en ontwikkeling