Nieuws

Automotive fabrikanten en toeleveranciers schetsen noodzakelijke prioriteiten voorafgaand aan cruciale Strategische Dialoog met de EU

Europese autofabrikanten en toeleveranciers verwelkomen de Strategische Dialoog over de toekomst van de Europese auto-industrie als een kans om tastbare vooruitgang te boeken voor het concurrentievermogen van onze industrie.

Automotive fabrikanten en toeleveranciers schetsen noodzakelijke prioriteiten voorafgaand aan cruciale Strategische Dialoog met de EU

“Er is geen tijd meer voor rapporten – de Strategische Dialoog moet nu echte impact leveren op basis van de Draghi-aanbevelingen. We moeten overgaan van een strafgedreven naar een marktgedreven en vraaggestuurde aanpak van de transitie,” zei Sigrid de Vries, directeur-generaal van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA). “Als onmiddellijke prioriteit is actie vanuit de EU om verlammende boetes voor de CO2-naleving in 2025 voor lichte voertuig­en aan te pakken een essentieel actiepunt om onze industrie concurrerend te houden.”

“De Strategische Dialoog komt op een cruciaal moment, aangezien de druk vanuit regelgeving, wereldwijde concurrentie en zwakke vraag naar voertuig­en de industrie onder druk zetten. Dit vertraagt de bedrijvigheid, vermindert de investeringscapaciteit en heeft gevolgen voor de werkgelegenheid. Alleen al in 2024 heeft de toeleverings­industrie voor de auto-industrie 54.000 banenverlies aangekondigd,” zei Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA, de Europese vereniging van toeleveranciers voor de auto-industrie. “Autotoeleveranciers zijn niet alleen essentieel voor de welvaart van de EU, maar ook voor de stabiliteit van regionale en lokale economieën. Toch worden deze fundamenten ondermijnd. Nu is het moment voor de industrie en beleidsmakers om op één lijn te komen en beslissende actie te ondernemen voor langetermijnregelgeving die technologie-open is.”

Wij roepen op om de eerste vergaderingen te richten op de volgende kortetermijnprioriteiten:

Kortetermijnprioriteiten

  • Dringend de nalevingslast van de CO2-doelstellingen voor 2025 voor lichte voertuig­en oplossen om te garanderen dat er geen boetes worden opgelegd.
  • De herzieningen van de CO2-regelgeving voor lichte en zware voertuig­en versnellen, gebaseerd op een beoordeling van de beschikbaarheid van de randvoorwaarden, de marktrealiteit en de waardeketen.
  • De prioriteiten voor het Industriële Actieplan voor de Auto-industrie definiëren en de samenhang ervan waarborgen met de Clean Industrial Deal.
  • Een EU-breed aanschafstimuleringsprogramma voor auto’s bespreken en gerichte maatregelen om de vraag naar emissievrije zware voertuig­en te stimuleren (bijvoorbeeld via overheids­opdrachten).
  • De negatieve impact van handelsspanningen met de VS en China op de Europese auto-industrie beoordelen en manieren bespreken om deze te voorkomen.
  • Dringend transparantie creëren over de beschikbaarheid van randvoorwaarden, met name voor zware voertuig­en, waar informatie grotendeels ontbreekt. Een robuuste regelmatige (halfjaarlijkse) monitoring van de status van een uitgebreide reeks randvoorwaarden opzetten.

Het gezamenlijke document van ACEA en CLEPA bevat meer informatie over de essentiële korte-, middellange- en langetermijnprioriteiten die moeten worden gerealiseerd om het succes van de Strategische Dialoog te waarborgen.

Lees meer (ENGELS)