Nieuws

Autorecyclingketen levert – nu al – een flinke bijdrage aan circulaire economie

Als het aan het Rijksbrede programma Circulaire Economie ligt, zijn straks alle materialen recyclebaar en is er in 2050 geen restafval meer. Auto Recycling Nederland (ARN) steunt deze ambitieuze doelstelling en heeft het Grondstoffenakkoord getekend. ARN levert samen met alle ketenpartners nu al 187.600 ton aan herbruikbaar materiaal. Dat is 0,44 procent van al het gerecycled materiaal.

Autorecyclingketen levert – nu al – een flinke bijdrage aan circulaire economie

Dankzij alle partijen die bij autorecycling in Nederland betrokken zijn, bijna 300 bedrijven en ondernemers, wordt inmiddels 98,7 procent van het gewicht van autowrakken nuttig toegepast. Dat cijfer ligt ruim boven de Europese norm van 95 procent. Het gaat daarbij per saldo om enorme hoeveelheden. Want als die 98,7 procent van het gewicht van autowrakken - het percentage dat nuttig (opnieuw) wordt toegepast – in volume wordt vertaald, dan gaat het om gigantische hoeveelheden, namelijk 187.600 ton aan materialen uit 178.136 auto’s. Materiaal dat verantwoord is verwerkt en gereed is voor (her)gebruik.

15 Eiffeltorens

De banden van deze auto’s (712.544 stuks) wegen bijna evenveel als 1.600 olifanten. Met het staal van deze auto’s (zo’n 107.000 ton) is het mogelijk om 15 Eiffeltorens te bouwen. Zelfs de afgewerkte olie (ongeveer 750.000 liter), een hoeveelheid vloeistof die vergelijkbaar is met zo’n 104.000 kratten bier, gaat niet verloren.

Slopen verleden tijd

Deze cijfers illustreren dat de tijd dat auto’s slechts ‘gesloopt’ werden, ver achter ons ligt. De autorecyclingketen doet immers veel meer. Na demontage komen geselecteerde onderdelen weer beschikbaar voor de verkoop. Wat overblijft van een auto na demontage, is slechts voor een deel ‘rest’. Naast het scheiden en shredden van materialen wordt tot op het kleinste detail gezocht naar nieuwe mogelijkheden om de afgedankte materialen opnieuw als grondstof in te zetten. Met als uiteindelijk doel te komen tot hoogwaardige recycling, met een goede balans tussen kosten, recyclingprestatie en CO2-footprint.