De prognose voor 2023 lag vast op 340.000. Dat target is ruimschoots gehaald. De groei is grotendeels toe te schrijven aan een inhaalslag van uitgestelde leveringen uit 2022. Na de inhaalslag in de eerste maanden, normaliseerde de markt zich tegen het einde van het jaar. Het meest geregistreerde merk in 2023 in Nederland is Volkswagen, dat vorig jaar de tweede plaats innam. Het meest verkochte model in 2023 is de Tesla Model Y. Van de totale nieuwverkoop was 1,1% diesel, 30,4% benzine 37,1% hybride en 30,8% elektrisch.
Elektrische auto’s nodig voor behalen klimaatdoelen
Het aandeel elektrische auto’s in het totale aantal registraties lag afgelopen jaar met 30,8% procent bijna 7,5% hoger dan in 2022, toen het aandeel EV’s in de nieuwverkoop 23,5 procent bedroeg. RAI Vereniging en BOVAG benadrukken het belang van subsidiëring en fiscale stimulering van elektrische voertuigen. Er zijn vooral zorgen voor de periode na 2025, vanwege het gebrek aan stimulans om over te stappen naar elektrisch rijden.
Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s bij RAI Vereniging, stelt: “Er is dringend meer duidelijkheid en tonen van ambitie nodig. Mobiliteit moet én kan een bijdrage leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot. Tegelijkertijd moet autorijden betaalbaar blijven.” Vandaar dat beide brancheverenigingen bijvoorbeeld pleiten voor een gewichtscorrectie in de Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s vanaf 2026.
Prognose 2024
Voor dit jaar verwachten RAI Vereniging en BOVAG dat er in totaal 360.000 auto’s geregistreerd gaan worden. Het blijft vooralsnog afwachten welke invloed de stimulering en subsidiering hebben op de vraag en aanschaf van elektrische auto’s bij particuliere en zakelijke kopers. Verder spelen economische ontwikkelingen een belangrijke rol.
Bert de Kroon, voorzitter BOVAG-Autodealers, wijst op de huidige recessie, de hoge rentestand en stijgende loonkosten. “De markt normaliseert, maar de aantallen blijven met 360.000 nog wel achter. Met de hogere kosten gaan we een andere tijd tegemoet dan de afgelopen jaren. Voor klanten zijn er wel weer volop mogelijkheden: de voorraden zijn aangevuld, voor de auto kopende consument zijn er nu in elk geval volop kansen en ook nog eens zonder lange levertijden.
De meest geregistreerde merken in 2023 waren:
- Volkswagen (34.958 registraties met 9,5 procent marktaandeel)
- Kia (33.504 registraties met 9,1 procent marktaandeel)
- Toyota (25.576 registraties met 6,9 procent marktaandeel)
- BMW (20.529 registraties met 5,6 procent marktaandeel)
- Skoda (20.498 registraties met 5,5 procent marktaandeel)
De meest geregistreerde modellen in 2023 waren:
- Tesla Model Y (13.758 registraties met 3,7 procent marktaandeel)
- Kia Picanto (10.530 registraties met 2,8 procent marktaandeel)
- Peugeot 208 (9.007 registraties met 2,4 procent marktaandeel)
- Volvo XC40 (8.323 registraties met 2,3 procent marktaandeel)
- Kia Niro (7.412 registraties met 2 procent marktaandeel)
De meest registreerde EV-modellen in 2023 waren:
- Tesla Model Y (13.758 registraties met 12,1 procent marktaandeel in elektrische markt)
- Volvo XC40 (6.342 registraties met 5,6 procent marktaandeel in elektrische markt)
- Peugeot 208 (5.584 registraties met 4,9 procent marktaandeel in elektrische markt)
- Tesla Model 3 (5.058 registraties met 4,4 procent marktaandeel in elektrische markt)
- Skoda Enyaq (4.715 registraties met 4,1 procent marktaandeel in elektrische markt)
Download hier de statistieken.