Nieuws

Betaalbaar onderhoud vereist adequate Europese wetgeving

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

De sterke groei van het aantal ADAS-rijhulpsystemen in auto’s stelt sectie RAI Equipment voor grote uitdagingen om de werking van al die veiligheidsverhogende systemen in auto’s te waarborgen en veilig, duurzaam en betaalbaar te onderhouden. ‘Dit betekent dat integratie van controlemechanismen in zowel de Nederlandse APK als op Europees niveau steeds belangrijker wordt’, zegt sectievoorzitter Patrick Andriessen in het Jaaroverzicht 2024 van RAI Vereniging.

Betaalbaar onderhoud vereist adequate Europese wetgeving

Volgens Andriessen vervult de sectie in dit proces een voortrekkersrol. ‘Wij hechten er groot belang aan dat er Europese wetgeving komt die de onafhankelijke equipment industrie in staat stelt om het onderhoud en de kalibratie van deze ADAS-systemen zodanig uit te voeren dat de voertuig­veiligheid is gewaarborgd.’ Hij stelt vast dat autofabrikanten voor ADAS hun eigen methoden en/of sensoren gebruiken. ‘Hierdoor ontstaan verschillen in data die beschikbaar komt voor de controle en kalibratie en dat is uiteraard onwenselijk voor het maatschappelijk borgen van veilige, duurzame en betaalbare mobiliteit voor iedereen. De sectie trekt daarom gezamenlijk op met de Europese koepel­organisatie van equipmentleveranciers EGEA en de AFCAR Alliantie (Alliance for the Freedom of Car Repair), die zich inzet voor het recht van repareerbaarheid, om vrije toegang tot technische informatie, reserveonderdelen, diagnosetoestellen en testapparatuur te bewerkstelligen. Sectie­manager Jeroen van de Braak voegt hieraan toe dat Europese wetgeving voor de onafhankelijke equipment industrie cruciaal is om ervoor te kunnen zorgen dat de autonome rijfuncties in auto’s blijven doen wat ze moeten doen.’

Verschuiving verdienmodel

Volgens Van de Braak krijgt de sectie in toenemende mate te maken met Europese wetgeving, waarbij de focus steeds meer op repareerbaarheid, revisie, hergebruik en recycling komt te liggen. ‘Dat is goed nieuws voor de equipment markt, omdat juist de werkplaatsen op het gebied van deze onderwerpen een centrale rol vervullen. Door met name de grotere aandacht voor circulariteit en de daaraan gekoppelde circulaire transitie verschuiven diverse verdienmodellen geleidelijk van nieuw­verkopen naar de werkplaats. Onderhoudsbedrijven kunnen immers de levensduur van voertuig­en verlengen en zorgen op die manier voor minder verbruik van (schaarse) grondstoffen en energie.’

Drie bewegingen

Andriessen en Van de Braak zeggen verschillende ontwikkelingen te zien waar de sector mee te maken krijgt. Zij vinden dat de overheid als het om mobiliteits­beleid gaat een duidelijke en consequente koers moet gaan varen, waarbij alle vervoersmodaliteiten voor iedereen bereikbaar moeten blijven. Het huidige beleid veroorzaakt volgens hun vanwege de inconsistentie ongewenste marktverstoringen. Zo zorgt het verdwijnen van de BPM-vrijstelling op bestel­wagens per 1 januari 2025 in 2024 voor een enorme verkoopimpuls, terwijl de markt in 2025 naar verwachting flink zal dalen. Voor de werkplaatsen vinden naar hun oordeel drie relevante bewegingen plaats: 1) de energietransitie; daarbij maakt het voor de werkplaats niet veel uit welke aandrijving een voertuig heeft, omdat iedere auto onderhoud nodig heeft; 2) de digitale transitie, waarbij het delen van data cruciaal is en 3) de circulaire transitie, waarbij hergebruik en repareerbaarheid centraal staan en nieuwe verdienmodellen rondom de werkplaats komen te liggen.

Bekijk hier het volledige jaaroverzicht.