Nieuws

Branche start imago­campagne ‘Voertuig­techniek, dat is een gave’

FOCWA, RAI CarrosserieNL, VACO en OOC hebben vorige week de aftrap gegeven voor de imago­campagne ‘Voertuig­techniek, dat is een gave’. Doel van deze campagne is om het imago van werken in de voertuig­techniek te verbeteren. En om jongeren en hun ouders - maar ook zij-instromers – te interesseren. Door het veranderende en steeds complexer wordende wagenpark, wordt het belang van kwalitatief goed geschoolde vakmannen en -vrouwen steeds groter. Zelfs in tijden van corona blijft de vraag naar medewerkers onveranderd hoog.

Branche start imagocampagne ‘Voertuigtechniek, dat is een gave’

De voertuig­techniek is een van de belangrijkste sectoren voor de Nederlandse economie. De sector bestaat - naast schadeherstel- en carrosseriebouwbedrijven - onder andere uit banden- en wielenhandel, bandenservice, bandenvernieuwings-, inzamelings- en verwerkingsbedrijven. Het is een branche waarin zo’n 30.000 personen werkzaam zijn.

Onjuiste beeldvorming corrigeren

Werken in de voertuig­techniek is vernieuwend en uitdagend en vraagt om veel technische vaardigheden. Dat is bij het grote publiek echter niet altijd bekend. Het bestaande beeld is in veel gevallen onjuist. Dit heeft effect op de bereidheid van jongeren en zij-instromers om te kiezen voor een baan in de voertuig­techniek. Met een gezamenlijke imago­campagne richten FOCWA, RAI CarrosserieNL, VACO en OOC zich specifiek op zowel nieuwe als bestaande medewerkers binnen de branche. De organisaties trekken gezamenlijk op om alle mooie en uitdagende aspecten van werken in de voertuig­techniek zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen.

Interessetest

Centraal in de imago­campagne staat een zogenaamde interessetest. Deze test kan worden ingevuld op de campagnewebsite www.datiseengave.nl. Jongeren, samen met hun ouders, maar ook bestaande medewerkers kunnen zo kijken of hun interesses aansluiten op de ontwikkelingen in de voertuig­techniek. Naast het invullen van de test, worden bezoekers ondergedompeld in de wondere wereld van de voertuig­techniek, door middel van speciaal ontwikkelde content en filmpjes. De campagne wordt op sociale media verder onder de aandacht gebracht.

Ambassadeurs

Bestaande medewerkers en werkgevers treden bij deze campagne op als ambassadeurs. Er zijn diverse communicatie­middelen beschikbaar, waarmee FOCWA, RAI CarrosserieNL, VACO en OOC werkgevers en medewerkers stimuleren om hun trots over hun werk niet onder stoelen of banken te steken.

Kijk voor meer informatie op www.datiseengave.nl

Branche start imagocampagne