De voertuigtechniek is een van de belangrijkste sectoren voor de Nederlandse economie. De sector bestaat - naast schadeherstel- en carrosseriebouwbedrijven - onder andere uit banden- en wielenhandel, bandenservice, bandenvernieuwings-, inzamelings- en verwerkingsbedrijven. Het is een branche waarin zo’n 30.000 personen werkzaam zijn.
Onjuiste beeldvorming corrigeren
Werken in de voertuigtechniek is vernieuwend en uitdagend en vraagt om veel technische vaardigheden. Dat is bij het grote publiek echter niet altijd bekend. Het bestaande beeld is in veel gevallen onjuist. Dit heeft effect op de bereidheid van jongeren en zij-instromers om te kiezen voor een baan in de voertuigtechniek. Met een gezamenlijke imagocampagne richten FOCWA, RAI CarrosserieNL, VACO en OOC zich specifiek op zowel nieuwe als bestaande medewerkers binnen de branche. De organisaties trekken gezamenlijk op om alle mooie en uitdagende aspecten van werken in de voertuigtechniek zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen.
Interessetest
Centraal in de imagocampagne staat een zogenaamde interessetest. Deze test kan worden ingevuld op de campagnewebsite www.datiseengave.nl. Jongeren, samen met hun ouders, maar ook bestaande medewerkers kunnen zo kijken of hun interesses aansluiten op de ontwikkelingen in de voertuigtechniek. Naast het invullen van de test, worden bezoekers ondergedompeld in de wondere wereld van de voertuigtechniek, door middel van speciaal ontwikkelde content en filmpjes. De campagne wordt op sociale media verder onder de aandacht gebracht.
Ambassadeurs
Bestaande medewerkers en werkgevers treden bij deze campagne op als ambassadeurs. Er zijn diverse communicatiemiddelen beschikbaar, waarmee FOCWA, RAI CarrosserieNL, VACO en OOC werkgevers en medewerkers stimuleren om hun trots over hun werk niet onder stoelen of banken te steken.
Kijk voor meer informatie op www.datiseengave.nl