Nieuws

Brandbrief ACEA: ‘actie geboden om onherstelbare schade aan concurrentievermogen auto-industrie te voorkomen’

In een brief aan EU-leiders schetst de nieuwe ACEA-president Ola Källenius, de prioriteiten van de automobielsector om het toekomstige concurrentievermogen te waarborgen en het terugdringen van fossiele brandstoffen te stimuleren.

Brandbrief ACEA: ‘actie geboden om onherstelbare schade aan concurrentievermogen auto-industrie te voorkomen’

De auto-industrie staat volgens Källennius voor ongekende uitdagingen door wereldwijde concurrentie, geopolitieke spanningen en een complexere transformatie dan verwacht naar elektrische en waterstofvrije mobiliteit. In zijn brandbrief schetst hij een aantal prioriteiten: ‘zorg voor een realistisch tijdpad voor het fossielvrij maken van de auto-industrie, vind een oplossing voor de onevenredige nalevingskosten van de CO2-doelstelling die in 2025 voor auto's en bestel­wagens geldt, implementeer de aanbevelingen van het Draghi-rapport, namelijk het creëren van een regelgevingskader dat het concurrentievermogen van de Europese industrieën verbetert en promoot nieuwe benaderingen om wereldwijde, wederzijds voordelige handelsrelaties te creëren, zodat de EU kan blijven profiteren van vrije en eerlijke handel.’

Realitycheck

De Europese Green Deal moet naar het oordeel van de ACEA-voorman worden onderworpen aan een realitycheck en een heroriëntatie om deze minder rigide en flexibeler te maken en het emissievrij maken van de auto-industrie om te buigen in een groen en winstgevend businessmodel.
‘De meest urgente actie die de industrie nu nodig heeft, is dat de EU een oplossing vindt voor het verlichten van de nalevingslasten voor auto's en bestel­wagens met betrekking tot de CO2-doelstelling voor 2025’, aldus Källenius.

Daling EV-aandeel

De brandbrief van ACEA komt op een moment dat de laatste voorlopige registratie­cijfers van nieuwe elektrische auto’s een daling laten zien van bijna 6 procent in 2024. Ook het marktaandeel van EV’s daalde vorig jaar met 1 procent tot 13,6 procent en is daarmee ver verwijderd van de forse groei die nodig is om de strenge CO2-doelstellingen de komende jaren te halen.