Nieuws

Brief Stimuleringsinstrumentarium EV- ‘hand aan de kraan analyse’ naar 2e Kamer

Vorige week heeft Staatssecretaris van Financiën Marnix van Rij een brief aan de leden van de Tweede Kamer gestuurd over het stimuleringsinstrumentarium voor emissievrije personen­auto's. Het betreft informatie over het huidige beleid. Besluitvorming over mogelijke aanpassingen en aanvullende beleidsmaatregelen zijn aan het nieuwe Kabinet.

Brief Stimuleringsinstrumentarium EV- ‘hand aan de kraan analyse’ naar 2e Kamer

In de Kamerbrief ‘Stimuleringspakket elektrisch rijden: ‘hand aan de kraan’- systematiek’ is uitgewerkt hoe invulling wordt gegeven aan de afspraken uit het Klimaatakkoord om de ‘hand aan de kraan’ te houden. Samengevat komt het erop neer dat ieder jaar op basis van de eerste 4 maanden in jaar t (nu 2024) en de realisatie van jaar t-1 (nu 2023) een raming wordt gemaakt voor het aantal emissievrije nieuw­verkopen in jaar t (nu 2024). De stimulering is specifiek gericht op volledig emissievrije personen­auto’s.

Prognose RAI Vereniging/ING

Voor de prognose is gebruik gemaakt van de cijfers van ING en RAI Vereniging. Een belangrijke passage is te vinden op de laatste pagina. Die luidt: 'Tegelijkertijd ligt de mobiliteits­sector nog niet op koers om de klimaatdoelen voor 2030 te halen. Hiervoor is naar verwachting, naast de nieuwe tariefkorting in de motorrijtuigen­belasting in de periode 2026-2030, aanvullend beleid nodig.’ De Kamerbrief ‘Hand aan de kraan analyse 2024’ is hieronder te downloaden.

Relevante downloads