Nieuws

CO2-normen vereisen een grondige haalbaarheidsanalyse en een technologieneutrale benadering.

CLEPA, de Europese vereniging van toeleveranciers in de auto-industrie, verwelkomt de steun van het Europees Parlement voor de gerichte wijziging van de COâ‚‚-normen voor auto's en bestel­wagens zoals voorgesteld door de Europese Commissie. Deze wijziging biedt autofabrikanten meer flexibiliteit om de emissiedoelstellingen voor 2025 te behalen. De invoering van een rekenkundig gemiddelde voor emissiereductie is een dringende en noodzakelijke stap. Tegelijkertijd mag deze maatregel de bredere structurele tekortkomingen van de COâ‚‚-verordening niet overschaduwen. Het huidige regelgevingskader sluit onvoldoende aan bij de marktrealiteit en is te beperkend in de keuze van technologieën, wat innovatie belemmert en de voortgang richting effectieve decarbonisatie ondermijnt.

CO2-normen vereisen een grondige haalbaarheidsanalyse en een technologieneutrale benadering.

Korte termijnmaatregelen moeten aansluiten op een bredere, technologieneutrale ambitie. Er is dringend behoefte aan een kritische discussie over de haalbaarheid van de huidige CO₂-verordening, afgestemd op de praktijk. Concurrentievermogen hangt af van een realistische transitie. Diverse technologische oplossingen — hybride, batterij-elektrisch en CO₂-neutrale brandstoffen — moeten allemaal een plek krijgen aan tafel, aldus Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA.

Terwijl op hoog niveau in Brussel verder wordt gesproken, zien Europese toeleveranciers zich geconfronteerd met toenemende uitdagingen in de praktijk. Uit de meest recente CLEPA-McKinsey Pulse Check blijkt dat 62% van de sector overcapaciteit en hoge vaste kosten als grootste risico’s noemt — factoren die het risico op verdere inkrimping en banenverlies aanzienlijk vergroten. Zonder directe steun dreigt de EU juist die industrie te ondermijnen die nodig is om de doelen van de Green Deal te realiseren.

De ambities waren politiek moedig, maar het is nu tijd om de technische en economische haalbaarheid van de CO₂-regelgeving opnieuw te beoordelen, zodat deze zowel realistisch als mensgericht is. Europa moet nu daadkrachtig handelen met slimme, gerichte maatregelen om wereldwijd concurrerend te blijven in een onzekere wereld. Een belangrijke prioriteit is het behoud van de Utility Factor voor plug-in hybrides (PHEV’s) om hoogwaardige Europese banen te beschermen en op korte termijn verlichting te bieden.

Tegelijkertijd moet de CO₂-regelgeving worden aangepast aan de huidige marktomstandigheden en ruimte bieden aan alle koolstofarme technologieën. Door regels te vereenvoudigen via de zogeheten Simplification Omnibus kan Europa ook veerkrachtiger worden – gericht op concurrentiekracht, niet op protectionisme, en met behoud van een strategische industriële basis, aldus Krieger.

Terwijl de Europese Commissie werkt aan de Strategische Dialoog over de toekomst van de Europese auto-industrie, dringt CLEPA aan op voortgang en waarschuwt tegen uitstel van actie.

De Commissie heeft beloofd in te zetten op technologieneutraliteit, maar er is nauwelijks vooruitgang zichtbaar en de tijd dringt. Duizenden banen staan op het spel in een periode van grote onzekerheid. Er is dringend behoefte aan een duidelijk en geloofwaardig signaal dat Europa zijn industrie serieus ondersteunt en inzet op een realistische groene transitie, besluit Krieger.

Directe en langetermijnmaatregelen noodzakelijk

Om een evenwichtige, consumentgerichte en effectieve transitie naar schone mobiliteit mogelijk te maken, roept CLEPA beleidsmakers op tot concrete actie:

Korte termijn: Behoud in 2024 de huidige Utility Factor voor plug-in hybride voertuig­en (PHEV’s) in de type­goedkeuringsregelgeving om hun bijdrage aan emissiereductie veilig te stellen.

Lange termijn: Herzie de CO₂-regelgeving grondig vóór eind 2025 en zorg voor een robuust, technologieneutraal kader dat de transitie naar 2035 ondersteunt. Stel duidelijke wettelijke eisen en erken expliciet voertuig­en die uitsluitend op CO₂-neutrale brandstoffen rijden binnen het regelgevend kader.