Nieuws

CROW: Deelmobiliteit vermindert autobezit en – gebruik

Het totale aanbod voor consumenten van deel­auto’s, deelscooters, en deel(bak)fietsen is in 2024 licht gedaald, zo blijkt uit rapport de Staat van de deelmobiliteit 2024 van CROW-KpVV en het Nationaal Programma Natuurlijk!Deelmobiliteit (N!D). Hoewel deelvervoer een duidelijke impact heeft op autobezit en -gebruik, daalde het totale aanbod van deel­auto’s na jaren van stevige groei, vorig jaar met 6 procent, zegt Maarten van Biezen, Programmadirecteur Natuurlijk!Deelmobiliteit.

CROW: Deelmobiliteit vermindert autobezit en – gebruik

Een op de vijf respondenten stelt volgens hem de aankoop van een auto uit, ruim een kwart ziet er helemaal van af en nog eens een vijfde heeft de auto al de deur uit gedaan. Daarnaast zorgt delen ervoor dat auto’s bijna 30% minder worden gebruikt.
Nederland telde per 15 september 2024 ruim 43.500 deel­voertuig­en, waarvan ruim 26.500 deelfietsen (-3%), 7.464 particuliere deel­auto’s (-6%), 8.571 deelscooters (-19%) en 927 deelbakfietsen (-14%). De verwachting is dat het aanbod in 2025 weer gaat groeien.

Grote steden aan kop

Deelmobiliteit blijft in absolute aantallen voornamelijk geconcentreerd in grote steden, zoals Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen. Maar ook kleinere gemeenten als Wageningen en Culemborg hebben een relatief hoog aantal deel­voertuig­en.

Helft deel­auto’s elektrisch

Een derde van de Nederlanders heeft een deel­auto binnen 400 meter loopafstand van huis. Voor meer dan tien gemeenten geldt dit voor ruim 80% van hun inwoners. Verder valt op dat het wagenpark van deel­auto’s veel verder is in de elektrificatie dan privéauto’s. Met een lichte stijging ten opzichte van 2023 is nu meer dan de helft van de deel­auto’s in Nederland elektrisch.

Goede businesscase uitdaging

De grootste uitdaging voor aanbieders van deelmobiliteit is het rondkrijgen van de businesscase, stelt Ronald van der Weerd van CROW vast. ‘Stijgende kosten voor verzekering, vergunningen en belastingen dwingen hen om zich te focussen op winstgevende gebieden. Tegelijkertijd biedt de groeiende aandacht van overheden en bedrijven kansen voor verdere ontwikkeling van deelmobiliteit. Zowel in de drukke steden als in landelijke regio’s waar het openbaar vervoer steeds verder verschraalt.’

Relevante downloads