Nieuws

De nieuwe EU CO2-wetgeving voor O3 en O4-opleggers en aanhang­wagens, hoe werkt het?

Volgend jaar, op 1 januari 2024 gaat de nieuwe CO2-wetgeving voor opleggers en aanhang­wagens in. Maar wat gaat er dan precies gelden en voor welke typen voertuig­en? Om dit helder uit te leggen, heeft RAI Vereniging het initiatief genomen om met het Europese koepel CLCCR een instructievideo te producen. De video is gereed en kunt u nu bekijken en delen binnen uw organisatie.

De nieuwe EU CO2-wetgeving voor O3 en O4-opleggers en aanhangwagens, hoe werkt het?

Na een langdurig traject heeft de Europese Commissie in augustus 2022 de definitieve wettekst voor de aanstaande CO2-verplichtigen aan trailers gepubliceerd. In de wettekst is beschreven welke type aanhang­wagens en opleggers onder de regeling komen te vallen. Voor deze O3- en O4-voertuig­en moet bij de inwerkingtreding van de verordening een zogenaamd VECTO Trailer-CO2-certificaat verplicht worden bijgeleverd in het ‘klanten­informatie­dossier’.

Wij informeerden u hier al eerder over, onder ander via onze nieuwsbrief en tijdens de afgelopen TOB’s. Zie ook onderaan de pagina van het TOB de bijbehorende presentatie met uitleg over de wetgeving. Eveneens verwezen wij al naar deze video. De video is geproduceerd voor alle nationale associaties die lid zijn van CLCCR en daarom Engelstalig. Binnenkort komt er ook een Nederlandse versie beschikbaar. Met deze video hopen wij deze complexe wetgeving relatief eenvoudig uit te leggen aan u trailerbouwers.

Klik hieronder voor de video. Voel u vrij dit nieuwsbericht door te sturen, zodat uw collega’s goed zijn geïnformeerd over de nieuwe wetgeving. Hierbij eveneens de link naar de originele wettekst. Hier kunt u oa. de Nederlandse versie in verschillende formats downloaden.

Als u verdere vragen heeft, neemt u dan contact op met Chris van Dijk, sr. beleids­adviseur Duurzame mobiliteit.

Sectie­manager Zware bedrijfs­wagens | Beleids­adviseur Duurzaamheid & Techniek

Jeroen de Liefde

Bekijk profiel Jeroen de Liefde