Nieuws

Debat verkeers­veiligheid: minister wil samen met RAI Vereniging kijken naar keurmerk fatbike

In het Kamerdebat over verkeers­veiligheid heeft minister Madlener (Infrastuctuur & Waterstaat) herhaald dat een helmplicht en leeftijdsgrens specifiek voor fatbikes niet mogelijk is. Het kabinet wil het aantal ongevallen met fatbikes terugdringen door vaker en strenger te controleren en door middel van campagnes gericht op gebruikers van de fatbike én hun ouders. Ook heeft de minister nogmaals toegezegd dat hij – samen met RAI Vereniging en fabrikanten – de mogelijkheden van een keurmerk gaat verkennen. Voor de zomer moet daarover meer duidelijk zijn.

Debat verkeersveiligheid: minister wil samen met RAI Vereniging kijken naar keurmerk fatbike

Tijdens het debat uitten meerdere Kamerleden hun zorgen over de veiligheid en hinder van fatbikes. Minister Madlener gaf aan dat de problematiek niet voortvloeit uit het type fiets, maar uit het illegaal opvoeren en onverantwoord gebruik. Ook legde hij uit dat het niet mogelijk is om een helmplicht of leeftijdgrens voor alleen de fatbike te introduceren. Onderzoek wijst uit dat het juridisch onmogelijk is om de fatbike in wet- en regelgeving als aparte categorie te bestempelen. VVD en NSC vroegen of een onderscheid op basis van gewicht en motorkoppel wel kan, waarop de minister uitlegde dat de helmplicht en leeftijdsgrens dan ook tal van andere fietsen, zoals bakfietsen en talloze 'reguliere' e-bikes, zouden treffen. De minister noemde het een ‘onbegaanbare weg’.

Minister Madlener kondigde aan de controles de komende tijd flink op te voeren. De politie zal vaker met rollerbanken controleren en ook ILT, NVWA en de Douane intensiveren het toezicht. Verder werkt het ministerie van I&W aan een verbod op de verkoop en het gebruik van opvoersets en gaat Madlener samen met minister Van Weel (Justitie) bezien of gemeentelijke BOA’s in de toekomst een rol kunnen spelen in de handhaving.

Lees ook het eerdere nieuwsbericht rondom fatbikes