In de wettekst is beschreven welke type aanhangwagens en opleggers onder de regeling komen te vallen. Voor deze O3- en O4-voertuigen moet bij de inwerkingtreding van de verordening een zogenaamd VECTO Trailer-CO2-certificaat verplicht worden bijgeleverd in het ‘klanteninformatiedossier’.
Er zijn twee ingangsdata: voor een kleine groep wordt de verordening van kracht op 1 januari 2024, en voor het grootste aantal voertuiggroepen gaat de verordening in op 1 juli 2024. Hierbij de link naar de originele wettekst. Hier kunt u de Nederlandse versie in verschillende formats downloaden.
Deze aanstaande wetgeving staat al lange tijd boven aan de agenda bij sectie RAI Carrosserie NL. Wij informeerde u eerder over deze belangrijke wetgeving, onder andere via de RAI Carrosserie nieuwsbrief en tijdens meerdere Technische Overleg Bedrijfswagens (TOB) en vroegen om uw feedback. Dank aan allen die input hebben gegeven, en het daarmee mede mogelijk hebben gemaakt om samen met het Europese koepel CLCCR en de Europese Commissie te komen tot deze definitieve wettekst.
Het verwerken van de complete inhoud van de wettekst kost tijd. Wij verdiepen ons in samenwerking met CLCCR in de definitieve wettekst. Wij zullen u in de nabije toekomst nader informeren over de inhoud. Hiervoor wordt een werksessie gepland en daarvoor volgt tegen die tijd een uitnodiging.
Voor vragen en meer informatie kunt u contact opnemen met Chris van Dijk via c.v.dijk op raivereniging punt nl