Nieuws

Elektrische bedrijfs­wagens voor het eerst goedkoper in gebruik dan brandstof variant

Ayvens, de grootste leasemaatschappij van Nederland, stelt dat de totale kosten van de aanschaf en het gebruik van elektrische bedrijfs­wagens dit jaar voor het eerst goedkoper uitvallen dan de vertrouwde brandstofvariant.

Elektrische bedrijfswagens voor het eerst goedkoper in gebruik dan brandstof variant

Ayvens maakte voor verschillende merken en modellen een berekening waarin onder andere de catalogusprijzen van de fabrikant en de veranderende BPM en wegen­belasting zijn meegenomen. Het prijsvoordeel voor elektrische bedrijfs­wagens is goed nieuws voor ondernemers die vaak in de binnensteden moeten zijn, zoals die uit de techniek en bouw.

Veel aanvragen e-voertuig­en

Vanaf begin dit jaar hebben inmiddels 15 gemeenten zero-emissiezones ingevoerd. Dit betekent dat nieuwe bestelbussen en vracht­wagens met een fossiele verbrandingsmotor niet meer welkom zijn in stadscentra. Ook al geldt er een overgangsperiode en worden rijdende bedrijfs­wagens met Euroklasse 5 en 6 nog tijdelijk toegelaten, nieuwe bestelbusjes en vracht­wagens, die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om deze zones in te komen. Door de introductie van zero-emissie zones zien we dat inmiddels 60 procent van de bedrijfs­wagen-aanvragen voor elektrisch aangedreven voertuig­en zijn, zegt Roy Driessen, Sector Director Bedrijfs­wagen bij Ayvens. ‘Toch zijn veel ondernemers nog verknocht aan diesel, vooral omdat ze denken dat het goedkoper is. Daarin hadden ze tot vorig jaar gelijk, maar voor dit jaar en ook voor 2026 ziet het er heel anders uit.’

Effecten wegvallen subsidies

Belastingen en subsidies hebben een belangrijke invloed op het kostenplaatje van bedrijfs­wagens. Vanaf dit jaar is de SEBA-subsidie komen te vervallen. Hiermee kon maximaal € 5.000 subsidie verleend worden op een bestelde elektrische bedrijfs­wagen. Daarnaast betalen ondernemers vanaf dit jaar ook wegen­belasting, waarbij er dit jaar nog een korting geldt van 75 procent. Deze korting komt in 2026 te vervallen en vanaf dan betalen ondernemers het volledige tarief.

Impact BPM op totale kosten

Ook de ondernemersvrijstelling op de BPM is per 1 januari dit jaar komen te vervallen. Daarnaast is de wijze van berekenen van de BPM voor bedrijfs­wagens gewijzigd. Deze is nu volledig afhankelijk van de CO2-uitstoot, in plaats van een percentage van de netto catalogusprijs. Ondernemers betalen vanaf dit jaar € 74,41 aan BPM per gram CO2-uitstoot. De impact van de BPM op de prijzen van brandstofbussen is zodoende groot. Volgens Driessen zorgt de BPM, afhankelijk van de grootteklasse, al snel voor een verhoging van € 10.000 in catalogusprijs voor de kleinere klasse en € 17.000 voor de grotere bestelbussen. ‘In het geval van elektrische bedrijfs­wagens is de CO2-uitstoot in het gebruik 0 gram en daarmee is de BPM ook nihil. Elektrische bedrijfs­wagens worden dus niet door de BPM geraakt.’

Hoewel volgend jaar de tijdelijke korting op de brandstofaccijns vervalt, zijn naar verwachting de prijsverschillen tussen diesel en elektrisch in 2026 minder groot. Wel bieden elektrische bedrijfs­wagens in 2026 nog steeds een kostenvoordeel ten opzichte van de dieselvariant. ‘Elektrische bedrijfs­wagens nemen nu echt de overhand’, concludeert Driessen.