Nieuws

Ernstigste banenverlies in de toeleverings­industrie van de auto-industrie sinds de pandemie

De Europese toeleverings­industrie van de auto-industrie wordt geconfronteerd met het meest ernstige banenverlies sinds de COVID-19-crisis. Uit onderzoek en analyse van CLEPA blijkt dat sinds 2020 ongeveer 86.000 banen in de sector verloren zijn gegaan. Ondanks de voorspellingen dat tegen 2025 meer dan 100.000 nieuwe banen zouden worden gecreëerd, is de realiteit een nettoverlies van bijna 56.000 banen. In de eerste zes maanden van 2024 alleen al werden nog eens 32.000 banen aangekondigd te worden geschrapt, wat het ergste moment van de pandemie overtreft en benadrukt dat de grootste werkgelegenheidsimpact waarschijnlijk nog voor ons ligt. Deze verliezen worden veroorzaakt door afnemende vraag, stijgende productiekosten en vertraagde investeringen in nieuwe technologieën.

Ernstigste banenverlies in de toeleveringsindustrie van de auto-industrie sinds de pandemie

Ernstigste banenverlies in de toeleverings­industrie van de auto-industrie sinds de pandemie

CLEPA Secretaris-Generaal, Benjamin Krieger, gaf commentaar: “De nieuwste data is een duidelijke wake-up call. De auto-industrie, een hoeksteen van de Europese economie, staat op een keerpunt. Om banen te beschermen, de dubbele transitie te versnellen en ons wereldwijde concurrentievermogen te herstellen, hebben we een herkalibratie van de regelgeving nodig. Dit betekent het omarmen van technologie-openheid in de CO2-normen, het waarborgen van eerlijke toegang tot in-voertuig­data, en het versterken van de Europese economie en concurrentiekracht in het algemeen. Zonder doortastende actie loopt Europa het risico zijn leidende positie in de auto-industrie te verliezen.”

Belangrijke cijfers

  • Sinds 2020 is het banenverlies in de auto-industrie hoger dan tijdens de COVID-19-periode, met in totaal 86.000 verloren banen, wat heeft geleid tot een nettoverlies van 56.000 banen ondanks eerdere voorspellingen van 100.000 nieuwe banen tegen 2025.
  • In de eerste zes maanden van 2024 werden nog eens 32.000 banen aangekondigd te worden geschrapt, wat het ergste moment van de pandemie overtreft, toen 29.000 banen werden geschrapt in de tweede helft van 2020.
  • De winstgevendheid in de toeleverings­industrie blijft onvoldoende om de noodzakelijke investeringen voor Europa's groene en digitale transitie te ondersteunen, wat de leiding in autoinnovatie bedreigt.
  • Slechts 20% van de voorspelde banen in de EV-toeleveringsketen is gerealiseerd. Sinds 2020 zijn er slechts 29.000 banen gecreëerd, waarvan ongeveer 19.000 gelinkt aan technologieën voor elektrische voertuig­en.
  • Hoewel het handelsoverschot tekenen van herstel vertoont, verliezen Europese toeleveranciers hun concurrentievoordeel in de wereldwijde waardeketen. Tegelijkertijd stagneert de instroom van kapitaal, wat de voortgang van de transitie belemmert.
  • Duitsland is het zwaarst getroffen, met 60% van het totale banenverlies, wat neerkomt op bijna 52.000 banen die sinds 2020 verloren zijn gegaan.
  • De gezondheid van de toeleveringsketen van de auto-industrie is cruciaal voor de auto-industrie en het industriële concurrentievermogen van Europa. Aangezien de winstgevendheid in de sector blijft afnemen en buitenlandse investeringen opdrogen, staat de toeleveringsketen onder immense druk om ambitieuze groene en digitale doelen te halen. Deze dringende situatie vraagt om onmiddellijke aandacht van beleidsmakers om de toekomst van de Europese auto-industrie veilig te stellen en verdere uitholling van het concurrentievermogen van de sector te voorkomen.

Employment Tracker (English only)


CLEPA

CLEPA, de Europese Vereniging van Automobielleveranciers, gevestigd in Brussel, vertegenwoordigt meer dan 3.000 bedrijven, van multinationals tot mkb's, die geavanceerde componenten en innovatieve technologie leveren voor veilige, slimme en duurzame mobiliteit. Deze bedrijven investeren jaarlijks meer dan €30 miljard in onderzoek en ontwikkeling. Automobielleveranciers in Europa bieden direct werk aan 1,7 miljoen mensen in de EU. RAI Automotive Industry NL is verbonden met CLEPA. Voor vragen kunt u contact opnemen met Albie van Buel.