Nieuws

Europese bedrijfs­wagenmarkt maakt pas op de plaats in Q1

De vraag naar zowel trucks als bestel­wagens is in het 1e kwartaal van dit jaar met respectievelijk 16,0 en 12,2 procent afgenomen. De trage economische groei, lagere orderinstroom en de complexe regelgeving droegen volgens ACEA bij aan de onzekerheid binnen de sector.

Europese bedrijfswagenmarkt maakt pas op de plaats in Q1

De teller voor nieuw geregistreerde trucks eindigde in de 1e drie maanden van dit jaar op 72.941 voertuig­en. De teruggang was vooral toe te schrijven aan een verminderde vraag in het zware segment (-16,6%), terwijl het middelzware trucksegment een daling van 12,5 liet zien. Alle grote EU-markten moesten fors inleveren: Duitsland (-25,4%), Frankrijk (-17,6%), Spanje (-12,8%) en Italië (-9,4%). In Nederland bleef het volume aan nieuw geregistreerde trucks in Q1 steken op een niveau van 2.701 voertuig­en (-37%).

E-trucks +50,6%

Uit de ACEA cijfers blijkt verder dat de verkoop van volledig elektrische trucks in de periode tot en met maart substantieel groeide met 50,6 procent tot 2.564 eenheden. Die expansie werd aangevoerd door Nederland waar de vraag naar e-trucks meer dan verviervoudigde tot 633 exemplaren.

Bestel­wagens -12,2%

Het aantal nieuw geregistreerde bestel­wagens in de EU kwam in Q1 uit op 352.490 eenheden (-12,2%). Italië liet de scherpste daling zien (-15,2%), gevolgd door Frankrijk (-10,7%) en Duitsland (-10,7%). In Nederland werden in het eerste kwartaal 5.144 nieuwe bestel­wagens geregistreerd (-76,5%). Een resultaat dat vooral het gevolg was van de afschaffing van de BPM-vrijstelling op bestel­wagens en de invoering van ZE-zones per 1 januari 2025, waarop veel ondernemers al in 2024 anticipeerden.

De verkoop van volledig elektrische bestel­wagens steeg in Q1 met 32,6 procent tot 30.558 exemplaren. In Nederland werden in die periode 3.761 elektrische vans geregistreerd (+45,7%).

Relevante downloads