Nieuws

Nieuwe editie EV Jaarboek verschenen

Voor het eerst legt het bekende EV Jaarboek voor 2024 liefst 109 elektrische auto’s op de ontleedtafel. Na drie succesvolle edities is het EV-naslagwerk dikker en vollediger dan ooit. In de uitgave geeft directeur Olaf de Bruijn van RAI Vereniging in zijn column een uiterst relevante en interessante update over de particuliere en zakelijke verkoopresultaten van elektrische auto’s, de verdeling van EV’s binnen verschillende prijsklassen én de stijging van het aantal laadpunten versus elektrische auto’s.

Nieuwe editie EV Jaarboek verschenen

Alle EV’s op de Nederlandse markt, én alle die nog komend jaar op de markt verschijnen, staan in het Jaarboek 2024 beschreven en beoordeeld. Bij elke EV staan de fabrieksdata, veelal aangevuld met de jongste praktijkervaringen. Alle specificaties én objectieve waarderingen helpen de lezers praktisch en verantwoord te kiezen voor elektrisch rijden.

Groei EV aanbod

Wereldwijd staat elektrische mobiliteit meer en meer in de spotlights, het aanbod van merken en modellen neemt stormachtig toe. Die dynamiek gaat ook aan de Nederlandse automobilist niet voorbij. Een onafzienbare stroom van soms tegenstrijdige info over prijsschommelingen, oplaadvormen en toekomst, maakt hen onzeker bij het maken van een keuze. Zie daar nut en noodzaak van een objectieve en deskundige gids: het onafhankelijke EV Jaarboek.

Elektrische revolutie

De Bruijn wijst er in zijn column onder andere op dat het Nederlandse wagenpark in hoog tempo vergroent, mede door stimulering van verkoop van de elektrische auto. De vooruitgang van batterijtechnologie en het indrukwekkende rijbereik van elektrische auto’s weerspiegelen volgens hem niet alleen de technische prestaties, maar ook de groeiende zorg van Nederlanders voor het klimaat. ‘Het totale wagenpark telt inmiddels 9,4 miljoen voertuig­en, waarvan 14 procent volledig of gedeeltelijk is voorzien van een elektrische aandrijving. We kunnen wel spreken van een elektrische revolutie.’

Behoud belastingvoordelen

Er rijden op dit moment zo’n 433.524 volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen rond. Goed voor een aandeel van 5 procent. Het aantal hybride auto’s bedraagt zelfs 800.699 eenheden (aandeel 9%). Om de overgang naar milieuvriendelijke mobiliteit te bevorderen, zegt De Bruijn te blijven pleiten voor voortzetting van subsidies en stimuleringsmaatregelen, vooral na 2024 wanneer de subsidies stoppen. ‘We maken ons zorgen over het gebrek aan stimulans voor elektrisch rijden. Bovendien moeten belastingvoordelen voor elektrische auto’s worden behouden, om te voorkomen dat duurzame keuzes worden ontmoedigd.’

Het EV Jaarboek 2024 is via deze link te bestellen: https://www.evupdate.nl/webshop

Relevante downloads