Nieuws

Forse dwangsommen ILT voor aanbieders opgevoerde ‘e-bikes’

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft aan 9 (internet-) aanbieders van ‘fatbikes’ een last onder dwangsom (LOD) van € 15.000,- opgelegd. Deze forse dwangsommen zijn een vervolg op de eerste handhavingsactie eind 2022 waarbij 27 aanbieders zijn aangeschreven vanwege het aanbieden van illegale ‘e-bikes’.

Forse dwangsommen ILT voor aanbieders opgevoerde ‘e-bikes’

De grond waarop ILT handhaaft is dat zij bromfietsen aanbieden en/of verkopen die niet voorzien zijn van een type­goedkeuring. Wat feitelijk correct is, al laat het product zich net zo goed classificeren als een e-bike die niet voldoet aan de wettelijke eisen (max. 250W, ondersteuning tot 25kmh, alleen ondersteuning bij trappen).

De handhaving richt zich dan wel specifiek op ‘fatbikes’ maar in de basis gaat het natuurlijk om alle opgevoerde e-bikes. Wel is ILT gebleken dat een flink aantal aanbieders van ‘fatbikes’ openlijk opvoeringsopties zoals hogere vermogens en een gashendel aanbieden. De dwangsom wordt opgelegd om ervoor te zorgen dat de verkoop direct wordt gestaakt en/of om herhaling in de toekomst te voorkomen. Als de overtreding blijft voortduren, kan de ILT een nieuwe last onder dwangsom opleggen.

Voornemen

Na de waarschuwing in november 2022 zijn 15 aanbieders gestopt met het aanbieden/verkopen van de ‘fatbikes’. In april 2023 ontvingen de resterende 12 aanbieders een voornemen tot last onder dwangsom; zij kregen de gelegenheid om hierop te reageren. Bij 3 aanbieders loopt de procedure nog en 9 hebben een last onder dwangsom van de ILT ontvangen.

Sectie Fietsen

De sectie Fietsen is verheugd over de actieve handhaving van ILT. Opvoeren werkt verkeers­onveiligheid in de hand vanwege de constructie van de fiets die er niet op is berekend, maar ook in de interactie met andere weggebruikers en de (vaak jonge) berijders. Ook zet het op de lange termijn de unieke positie van de e-bike en fiets op het spel en dat maakt dat deze aanbieders de fiets in het algemeen geen goede dienst bewijzen. Het rijden met een opgevoerde e-bike en het aanbieden van dergelijke voertuig­en is al wel bij wet verboden, alleen een algeheel opvoerverbod is er nog niet. Dat zou een logische vervolgstap zijn want het schept duidelijkheid voor handhavers, markt en kopers en creëert een gelijk speelveld in de markt.

Bron: Inspectie legt dwangsom op aan aanbieders ‘fatbikes’.