Nieuws

Geen stimuleringsregelingen voor zero-emissie bedrijfs­wagens bij een derde EU-lidstaten

Ongeveer een derde van de EU-landen beschikt niet over aankoopprikkels of kent geen belastingvoordelen om de aanschaf van emissieloze bedrijfs­wagens te bevorderen, zo blijkt uit de nieuwe ACEA-uitgave ‘Zero-emission commercial vehicles – Tax benefits and purchase incentives.’

Geen stimuleringsregelingen voor zero-emissie bedrijfswagens bij een derde EU-lidstaten

De bijgewerkte editie van 2024 biedt een uitgebreid overzicht van de belastingvoordelen en prikkels voor de aanschaf van emissievrije voertuig­en en de laadinfrastructuur in de EU, IJsland, Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Een robuuste business case is volgens Thomas Fabian, Chief Commercial Vehicles Officer bij ACEA, essentieel voor vervoerders om over te stappen op emissievrije vracht­wagens en bussen. ‘In de vroege stadia van de marktontwikkeling zijn prikkels belangrijk om de vlootvernieuwing te versnellen, investeringen te ondersteunen en de Total Cost of Ownership (TCO) te helpen optimaliseren.’

Robuustere regelingen nodig

Toch voorziet ongeveer een derde van de lidstaten niet in dergelijke prikkels voor commerciële transportbedrijven, terwijl de EU zojuist haar handtekening heeft gezet onder de meest ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen ter wereld voor voertuig­fabrikanten. ‘Robuustere en doelgerichtere regelingen ter ondersteuning van gebruikers van zware voertuig­en, grotere EU-brede harmonisatie en een sterke focus op specifieke laadinfrastructuur vormen een belangrijk onderdeel van de puzzel om meer emissievrije vracht­wagens en bussen op onze wegen te krijgen’, aldus Fabian.

Download hieronder het volledige rapport ‘Zero-emission commercial vehicles – Tax benefits and purchase incentives’

Relevante downloads