Bij snorfietsen is inmiddels 43,5 procent van alle nieuwverkopen elektrisch aangedreven. In totaal ligt het aandeel elektrische scooters (brom- en snorfiets) dit jaar op 46,7 procent tegenover 33,9 in de eerste vier maanden van 2021.
RAI Vereniging noemt het verheugend dat zowel consumenten als ondernemers er steeds vaker voor kiezen om zich op korte en middellange afstanden snel en emissieloos te verplaatsen. Fabrikanten hebben de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in uitbreiding van het aanbod elektrisch scooters. Dit heeft geleid tot een hogere kwaliteit, grotere actieradius en lagere prijs.
Vertraging verduurzaming snorfietspark
BOVAG en RAI Vereniging waarschuwen dat de elektrificatie niet vanzelfsprekend is. In absolute aantallen daalde het aantal verkochte elektrische snorfietsen namelijk met -24,8 procent. Juist hier heeft de sector samen met de overheid grote ambities om per 2025 nieuw alleen nog maar elektrische snorfietsen te verkopen. Door de terugval in verkopen zal de elektrificatie van het bestaande park van circa 820.000 snorfietsen vertraging kunnen oplopen.
In totaal een lichte daling
In totaal liggen de verkopen van scooters (brom- en snorfietsen) de eerste vier maanden 7,8 procent lager dan in de eerste vier maanden van 2021, maar met 20.968 stuks is 2022 nog steeds het op een na beste jaar sinds 2011. Van alle registraties in 2022 waren 10.398 bromfiets (+89 procent) en 10.570 (-39,6 procent) snorfiets.
Helmplicht
De dalende populariteit van snorfietsen heeft voor een belangrijk deel te maken met de op handen zijnde landelijke helmplicht voor snorfietsen. Politiek is er overeenstemming, maar de invoeringsdatum staat nog steeds niet definitief vast. Volgens RAI Vereniging is het overigens niet vanzelfsprekend dat snorfietsers nu voor een bromfiets kiezen. Veel snorfietsgebruikers kiezen specifiek voor de lagere maximum snelheid en het feit dat je op het fietspad rijdt.