Nieuws

‘Het is vijf voor twaalf voor de Nederlandse automotive maak­industrie’

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

De Nederlandse automotive industrie speelt zowel op nationaal als internationaal niveau een vooraanstaande rol. Met een jaarlijkse omzet van meer dan 20 miljard euro, waarvan 90 procent afkomstig is uit export, is onze achterban goed voor een mondiale koppositie, zegt sectievoorzitter Dennis van Well. Toch geeft hij in het Jaaroverzicht 2024 van RAI Vereniging een waarschuwend signaal af richting de Nederlandse overheid. ‘Die moet een structureel langetermijnbeleid ontwikkelen om de innovatietechnologie te ondersteunen zodat de sector op het internationale toneel een significante rol kan blijven spelen. Het is vijf voor twaalf.’

‘Het is vijf voor twaalf voor de Nederlandse automotive maakindustrie’

RAI Automotive Industry NL geldt als de toonaangevende autoriteit in de Nederlandse automotive productie- en supply chain industrie en richt zich op wereldwijde automotive- en mobiliteits­oplossingen door krachten te bundelen met leden van de industrie en belanghebbenden om zo op te treden als katalysator op het gebied van innovatie en onderwijs. De sectie vertegenwoordigt een netwerk van ongeveer 200 bedrijven met als doel ervoor te zorgen dat zij hun internationale innovatieve voorsprong behouden en kunnen versterken door zowel onderlinge samenwerking als samenwerking met de overheid en kennisinstellingen.

Grote uitdagingen

De transformatie naar fossielvrije en veilige mobiliteit stelt de sector volgens Van Well voor de nodige uitdagingen. ‘Na de coronaperiode kreeg de branche te maken met materiaaltekorten, zoals halfgeleiders en kabelbomen. In 2023 en begin 2024 was nog sprake van een inhaalslag. Dat inhaaleffect is inmiddels weggeëbd door met name de aanzwellende concurrentie vanuit Azië en China. Met als gevolg dat de automotive industrie onder grote druk kwam te staan. Vooralsnog hebben de Europese autofabrikanten geen passend antwoord op de hoge Chinese import die al tot fabriekssluitingen bij onder andere Audi en Ford hebben geleid. Grote vraag is dus: hoe blijven we concurrerend en innovatief?’

Pim Grol, managing director van RAI Automotive Industry NL, voegt hieraan toe dat de eerste Chinese autobedrijven zich al in Europa beginnen te vestigen. ‘Het is een kwestie van tijd dat de Chinese automotive toeleveranciers in hun kielzog zullen volgen. Dit betekent dat de Europese supply chain die Europa aan het ontwikkelen is onder druk komt te staan. Want import levert de industrie immers geen werkgelegenheid van betekenis op.’

Ondersteunende industriepolitiek

Het invoeren van protectionistische maatregelen, zoals importheffingen van 100 procent in de V.S, hebben naar zijn zeggen op lange termijn niet zoveel zin en onvoldoende effect, omdat er vervolgens tegenmaatregelen komen waar een handelsconflict uit kan voortvloeien. ‘Dat is onwenselijk voor onze industrie.’

Beiden zien meer heil in het voeren van een eenduidige en ondersteunende Europese industriepolitiek. Van Well merkt op dat de V.S en Azië de industrie wel op uitgebreide schaal ondersteunen, maar dat dit in Europa nauwelijks het geval is. Hij verwijst daarbij naar het recente rapport van Mario Draghi ‘EU competitiveness: Looking ahead’, waarvan de conclusie luidt: ‘We worden ingehaald door China en de V.S.’ Om de technologische en economische achterstand in te halen moeten overheden en het bedrijfs­leven volgens het rapport minimaal 750 tot 800 miljard euro per jaar éxtra investeren.

Handen ineenslaan

Van Well noemt het cruciaal om met alle mobiliteits­partijen de handen ineen te slaan en er zo voor te zorgen dat we in samenwerking met de overheid de goede positie van de mobiliteits­industrie binnen Europa kunnen consolideren en op mondiaal niveau de technologische en innovatievoorsprong kunnen behouden. ‘Zo ontstaat meer slagkracht en synergie. We spreken dan al gauw over een gezamenlijke omzet van meer dan 100 miljard euro en ruim 200.000 banen.’

Bekijk hier het volledige jaaroverzicht.