Op de foto: Sander van Rijkswijk (links) en Martijn van Eikenhorst (rechts)
International Mobility Group BV (IMG) is importeur van diverse tweewielige voertuigen in de bromfiets- en lichte motorfietsmarkt van de merken AGM, BTC, ECOOTER, AGM Goccia, Hanway, Italjet, Horwin, AGM Bike, Windgoo en UrbMob. De distributie gaat via circa 600 dealers in diverse landen in West-Europa. Van Rijswijk: “We zijn vooral in de markt van elektrische tweewielers een van de koplopers met AGM, ECOOTER en Horwin.”
“Geeft extra energie”
Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Scooters en Motoren bij RAI Vereniging, is blij dat IMG met zijn grote waaier aan merken lid is geworden. “Op dit moment verschuift er veel in de mobiliteit. Dan is het juist belangrijk om als branche met elkaar op te trekken en vooral de rol van brom- en snorfietsen en scooters voor mobiliteit onder de aandacht te brengen. RAI Vereniging is daarmee momenteel volop bezig. De komst van nieuwe leden geeft ons extra energie.”
Op de hoogte zijn van de markt
IMG vindt het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt in de tweewieler wereld. Van Rijswijk: “Vooral door de snelle veranderingen in de markt is het fijn om met een partij als RAI Vereniging en de andere leden van de sectie Scooters overleg te kunnen hebben. IMG is inmiddels alweer 8 jaar geleden met elektrische voertuigen begonnen. Wij zien de elektrische scooter met name als een oplossing voor files in de stad en als alternatief voor de tweede auto.”
Kansen in groep gebruikers woon-werkverkeer
Waarop mag de focus nu vooral liggen wat IMG betreft? “Met name in zero emissiezones zien we marktkansen voor elektrische scooters, niet alleen voor cargo maar ook voor personenvervoer”, aldus Van Rijswijk. “Onze klanten zijn tot dusver vooral privégebruikers, maar nu focussen we ook op zakelijke inzetbaarheid. Met de nieuwe subsidie voor lage inkomens is er al een belangrijke stap gezet. Echter merken wij wel dat er zeker in de groep gebruikers voor woon-werkverkeer met middeninkomens nog steeds veel kansen liggen. Een voordeel in bijvoorbeeld de inkomstenbelasting zou een mooie stap kunnen zijn. Daarnaast lijkt er in vooral de grote steden wat infra betreft nog weinig aandacht voor oplossingen om de veiligheid voor gebruikers van gemotoriseerde tweewielers te vergroten. Juist dat kun je als collectief, zoals RAI Vereniging goed op de radar krijgen bij beleidsmakers.”