Nieuws

Impuls voor verduurzaming en innovatie zwaar transport: 1,6 miljard euro beschikbaar

De verduurzaming van zwaar transport krijgt een stevige impuls met de aankondiging van het ‘Meerjarenprogramma Terugsluis Vracht­wagenheffing 2026-2030’, dat vandaag in de Tweede Kamer is besproken. Dit maatregelenpakket beschrijft hoe de netto-opbrengsten van de in 2026 in te voeren vracht­wagenheffing worden gebruikt om de Nederlandse vervoerssector te verduurzamen en te innoveren. Denk aan subsidies voor de aanschaf van emissievrije vracht­wagens en laadpalen bij bedrijven, de bouw van waterstoftankstations en het realiseren van efficiënter vervoer. In totaal is ruim 1.6 miljard euro tot aan 2030 hiervoor gereserveerd. Koninklijke RAI Vereniging is erg verheugd dat het nieuwe kabinet het Meerjarenprogramma Terugsluis Vracht­wagenheffing in stand houdt en ziet dit als een belangrijke stap voor de verduurzaming voor de sector.

Impuls voor verduurzaming en innovatie zwaar transport: 1,6 miljard euro beschikbaar

"Dit is een broodnodige ontwikkeling voor de Nederlandse vervoerssector," aldus Frits van Bruggen, Algemeen Voorzitter van RAI Vereniging. Tot 2030 is er nu zicht op subsidiebudgetten, waarop de sector aanspraak kan maken. Dat betekent meer houvast voor bedrijven met verduurzamingsplannen. "Met dit programma krijgen bedrijven de kans om te investeren in emissievrije vracht­wagens, laadpalen, en de bouw van waterstoftankstations. De sector staat onder grote druk om te verduurzamen, en zonder deze financiële steun zijn de hoge investeringen simpelweg niet haalbaar."

Vracht­wagenheffing

Vanaf 2026 gaan binnenlandse en buitenlandse vracht­wagens vracht­wagenheffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze heffing gaat gelden voor vracht­wagens met een gewicht van 3.500 kg of meer. De vracht­wagens betalen per gereden kilometergemiddeld € 0,167 cent per kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vracht­wagen, hoe lager de heffing. Emissievrije vracht­wagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vracht­wagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar de Nederlandse vervoerssector om te verduurzamen en te innoveren. Dit terugspelen van de opbrengsten uit de vracht­wagenheffing via subsidies voor (transport)ondernemers heet de ‘terugsluis’.

Subsidieregelingen

Het ‘Meerjarenprogramma Terugsluis 2026-2030, verduurzaming en innovatie van de vervoersector’ bestaat uit de volgende vijf maatregelen:
1. Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)

  • Meer dan de helft van de beschikbare € 1,6 miljard wordt besteed aan de AanZET, namelijk zo’n € 980 miljoen. AanZET vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe emissievrije vracht­wagen. De subsidie is een percentage van de verkoopprijs van de vracht­wagen en hangt af van de voertuig­categorie en de bedrijfs­grootte.

2. Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa)

  • SPriLa vergoedt een deel van de kosten voor advies over of voor de aanleg van laadinfrastructuur. Ook kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor batterijen, omdat opslag in batterijen een oplossing kan bieden bij een tekort aan netcapaciteit.

3. Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM)

  • SWIM geeft subsidie voor het aanschaffen van waterstof­voertuig­en en het aanleggen van waterstoftankstations. De regeling stimuleert samenwerkingsverbanden van uitbaters van waterstoftankstations en vervoerders.

4. Project Electric Road Systems (ERS)

  • ERS maakt al rijdend opladen van elektrische vracht­wagens via bovenleidingen mogelijk. Project ERS onderzoekt of ERS een aanvulling kan zijn op stilstaand laden van vracht­wagens.

5. Stimuleren innovatie en efficiëntie logistieke keten (SILK)

  • De logistieke efficiëntie kan omhoog door de volledige laadcapaciteit (in tonnen) beter te gebruiken en/of door minder met een lege vracht­wagen (in volume) te rijden. Deze regeling bestaat uit zes verschillende maatregelen, die de efficiëntie van de logistieke keten verhogen.

    Eén van deze maatregelen is: Onderzoeken toelating Super-Ecocombi (SEC). De Super-Ecocombi (SEC) is een extra lange vracht­wagen, die in staat is 2 stuks 13.60 meter opleggers te vervoeren. Iedere SEC doet dus het werk van twee vracht­wagens en dat scheelt in uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. Met geld vanuit de terugsluis wordt onderzocht of het veilig is om de SEC toe te laten op de Nederlandse weg en zo ja, onder welke voorwaarden. RAI CarrosserieNL en enkele trailerbouwers zetten al geruime tijd hun kennis en ervaring in voor deze pilot.

Afstemming

Het meerjarenprogramma is opgesteld na overleg met de vervoerspartijen evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VERN. Zij staan dan ook achter dit programma. Daarnaast zijn veel andere belanghebbenden betrokken geweest bij het ontwikkelen van het meerjarenprogramma. Dit waren onder andere marktpartijen, maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke en kennisinstellingen, en overheids­organisaties. Tot slot is er een internetconsultatie geweest, waarbij iedereen heeft kunnen reageren op het concept-meerjarenprogramma.

Start in 2024

Op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector begon het kabinet dit jaar al met het verstrekken van subsidies vanuit de terugsluis, zodat ondernemers niet tot 2026 hoeven te wachten. Dit is mogelijk gemaakt door geld te lenen uit het Mobiliteits­fonds, dat later zal worden terugbetaald uit de opbrengsten van de vracht­wagenheffing.