Nieuws

‘Integreer scooters in het mobiliteits­beleid van gemeenten, overheden en bedrijven’

Brom-, snor- en lichte motorscooters (11kw/ 125 cc) bieden enorme kansen om een aantal maatschappelijke problemen aan te pakken, zegt sectievoorzitter Machiel Spiering in het Jaaroverzicht 2024 van RAI Vereniging. ‘Deze vervoersmodaliteiten verminderen de huisvestingsproblematiek, omdat mensen niet langer dicht bij hun werk hoeven te wonen. Ze zijn bovendien betaalbaar, zorgen voor een betere bereikbaarheid, minder filedruk en dragen vanwege hun hoge mate van elektrificatie bij aan het verduurzamingsproces. Overheden, gemeenten en bedrijven zouden scooters daarom meer in hun mobiliteits­beleid moeten integreren.’

‘Integreer scooters in het mobiliteitsbeleid van gemeenten, overheden en bedrijven’

Het valt Spiering op dat het mobiliteits­beleid van gemeenten vooral is geënt op lopen, fietsen, de auto of het OV. Daar moet wat hem betreft echt verandering in komen. ‘De mobiliteits­ladder laat zien dat er meer mobiliteit is tussen de fiets en de auto. De scooter is voor praktisch iedere afstand een logische oplossing.’ Zo is de scooter een ideaal vervoermiddel voor de korte en middellange afstanden tot circa 25 à 30 kilometer. De gemiddelde woonwerkafstand is 19 kilometer, waarmee de moderne brom en snorfiets voor zowel privé als zakelijk gebruik een duurzaam alternatief biedt. Als het gaat om bereikbaarheid, toegankelijkheid, betaalbaarheid en verduurzaming, dan scoren de brom ensnorfietsen op al die punten hoog. ‘Maar dan moeten gemeenten de mobiliteits­ladder meer gaan inbedden in hun mobiliteits­beleid.’

Rol voor motorscooter

Hij legt uit dat gemeenten op dit moment voor een groot aantal uitdagingen staan. ‘Neem huisvesting als voorbeeld. Vroeger konden mensen makkelijker dichtbij hun werk wonen. Dat is tegenwoordig lang niet altijd meer het geval en zeker niet in de grote steden. Dan kan de 25 of 45 km/u scooter, maar ook de lichte 11 kw/125 cc motorscooter prima in de vervoersbehoefte voorzien. Spiering noemt het mooi dat er vanuit Europa allerlei normen gesteld worden op het gebied van uitstoot, geluid, verlichting, remmen, etc. Alleen neemt Nederland als het gaat om de Europese Rijbewijsrichtlijn een uitzonderingspositie in. ‘Nederland heeft als enige land voor het meest zware rijbewijsregime gekozen, terwijl andere landen (België, Duitsland) veel minder strenge eisen kennen, waardoor de toegang tot het A1-rijbewijs veel toegankelijker is geworden. Wij zijn van mening dat met een gedegen afgebakend wetgevingstraject enorm veel mensen profijt zou­ den kunnen hebben van de lichte motorscooter (11KW/125cc). Daar komt bij dat is aangetoond dat de uitstoot van een moderne motorscooter 30 procent lager is dan die van de gemiddelde auto.’

Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)

Sectie­manager Martijn van Eikenhorst voegt hieraan toe dat scooters in het algemeen en elektrische scooters in het bijzonder ook een interessante optie kunnen zijn in het kader van de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)’. Deze nieuwe Europese richtlijn verplicht bedrijven om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. De regels gelden sinds 2024 voor grote bedrijven, maar ook kleine mkbbedrijven krijgen er nu al mee te maken. Van Eikenhorst: ‘Ondernemingen moeten op basis van deze richtlijn bijhouden hoe groot de CO2-uitstoot van hun wagenpark is. De richtlijn gaat zelfs nog verder en heeft ook betrekking op het woonwerkverkeer van alle personeelsleden, dus ook de mensen die geen auto van de zaak hebben. De inzet van betaalbare scooters, uitgerust met de nieuwste en schoonste technologie, biedt bedrijven dus ook hier volop kansen.’

Marktontwikkelingen

De invoering van de helmplicht heeft de brom en snorfietsmarkt in het verslagjaar verder onder druk gezet. Spiering stelt vast dat een aantal consumenten op zoek is gegaan naar alternatieven die een vergelijkbare vrijheid bieden als de snorfiets, maar met minder regelgeving. Denk dan aan helmplicht, kenteken en leeftijdsbeperking, maar die wel over dezelfde rijeigenschappen beschikken, zoals 25 km/h op het fietspad. Die verschuiving naar andere vervoersmodaliteiten is Van Eikenhorst een doorn in het oog. ‘Laten we niet vergeten dat de brom en snorfiets een volledig legale en gereguleerde producten zijn met een kentekenplicht, helmplicht, rijbewijsplicht en verzekering. En toch stappen mensen over naar alternatieven die dat vaak niet hebben. Dat vinden wij als sectie onwenselijk. Wij pleiten voor een level playing field. Want vervoermiddelen die dezelfde snelheid hebben of zelfs sneller gaan dan de snorfiets, zouden qua wetgeving op dezelfde manier moeten worden gezien.’

Het is volgens hem niet uit te leggen dat eraan bijvoorbeeld een elektrische step die ook 25 km/u kan rijden geen eisen worden gesteld. ‘Wij zijn niet voor overregulering, maar nu is er überhaupt geen regulering. Duidelijkheid op het gebied van eisen draagt bij aan meer duidelijkheid voor mensen in het verkeer en dus aan de verkeers­veiligheid.’

SRN/Batterij Beheerplan

Aangezien de focus van sectie Scooters sterk op elektrificatie en duurzaamheid ligt heeft de branche op die aspecten als industrie haar verantwoordelijkheid genomen. Zo is er het privaat initiatief van de industrie voor het recyclen van oude scooters geregeld bij Scooter Recycling Nederland (SRN) en is er een recycling­systeem voor elektrische brom en snorfietsen opgezet om ervoor te zorgen dat de lithiumion batterijen van lichte elektrische voertuig­en op een veilige en duurzame manier wordt ingezameld en verwerkt. Alle leden van de sectie Scooters zijn aangesloten bij het Batterij Beheerplan LMT (Light Means of Transport).’

Scooterregeling

Om invulling te geven aan de klimaatdoelen heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat het initiatief genomen voor een scooterregeling. Deze subsidieregeling moet mensen met een smalle beurs helpen de overstap naar een escooter te maken. Van Eikenhorst noemt de regeling, die al in korte tijd was overtekend, een groot succes. ‘De regeling toont aan hoe belangrijk mobiliteit voor mensen is. Dankzij de subsidie, die is gekoppeld aan een sloopregeling via Scooter Recycling Nederland, krijgen mensen toegang tot de meest moderne en duurzaamste technieken en kunnen de stap in de transitie ook zetten. Met het beschikbare budget kunnen ruim 3.500 benzinescooters worden vervangen voor een uitstootvrij elektrisch exemplaar. Als RAI Vereniging hebben we actief bijgedragen aan de totstandkoming van deze regeling.’

Vooruitblik

Spiering zegt goede hoop te hebben dat met het nieuwe kabinet de mobiliteits­agenda meer dynamiek gaat krijgen met alle noodzakelijke aandacht in de besluitvormingsprocessen voor bereikbaarheid en veiligheid. Hij noemt het een uiterst positieve ontwikkeling dat met het groeiend aantal leden het draagvlak van de sectie in 2024 verder is versterkt en daarmee de representativiteit en slagkracht is vergroot. ‘Dat biedt een gezonde basis om de belangen van onze achterban in zowel Nederland als via de koepel­organisatie ACEM in Europa optimaal te behartigen.’ Kijkend naar de Nederlandse markt stelt hij vast dat de balans tussen hobbystatus en serieuze vervoersstatus is gewijzigd. ‘Met de dominantie van het functionele gebruik, is ook de vervoersprestatie van de scooter toegenomen. Des te belangrijker wordt het om de praktische en functionele voordelen die scooters bieden mee te nemen in alle mobiliteits­vraagstukken.

Bekijk hier het volledige jaaroverzicht.