Kern­cijfers Tweewielers 2024: Steeds meer Nederlanders pakken de fiets, motor of (brom)scooter

De opmars van tweewielers, al dan niet gemotoriseerd, blijft zich voortzetten. Telde Nederland in 2010 nog in totaal 21,7 miljoen fietsen, brom/snorfietsen en motoren, inmiddels zijn dat er 26,2 miljoen. Dat komt neer op een toename van 21 procent. Het tweewielerpark omvat op dit moment 24,1 miljoen fietsen, 1,3 miljoen brom/snorfietsen en 808.000 motoren, zo valt te lezen in de nieuwe editie ‘Kern­cijfers Tweewielers 2024’ van RAI Vereniging en BOVAG.

Kerncijfers Tweewielers 2024: Steeds meer Nederlanders pakken de fiets, motor of (brom)scooter

Dat steeds meer Nederlanders gebruik maken van tweewielers heeft vooral te maken met het gegeven dat deze vervoersmodaliteiten bij uitstek slimme, betaalbare en praktische mobiliteits­oplossingen zijn. Met name als het gaat om stedelijke mobiliteit is de inzetbaarheid als alternatief voor de auto en het OV groot.

Groot potentieel

Daarnaast zijn tweewielers in toenemende mate een aantrekkelijke optie voor woon-werkverkeer. Vooral jongeren ontdekken meer en meer de voordelen die het gebruik van tweewielers bieden. Vooral voor de wat kortere en middellange afstanden naar het werk. Het potentieel is wat dat betreft enorm, want ongeveer de helft van alle werknemers heeft bijvoorbeeld überhaupt nog geen toegang tot de fiets van de zaak. En met een park van ruim 800.000 motorfietsen en meer dan 1,5 miljoen bezitters van het A-rijbewijs liggen ook daar nog volop groeimogelijkheden.

Motorrijders steeds jonger

Kern­cijfers Tweewielers laat duidelijk zien dat de gemiddelde leeftijd van motorrijders omlaag gaat. Was tien jaar geleden nog slechts 13,2 procent van de bezitters van een motorfiets jonger dan 35 jaar, inmiddels is dat bijna 20 procent. Ruim een derde van de motorfietsbezitters (33,7%) is tegenwoordig niet ouder dan 45, tegen nog iets meer dan een kwart (27,1%) in 2014. Een vergelijkbare trend is zichtbaar bij de aanschaf van nieuwe motorfietsen naar leeftijd van de eigenaar. Van de 17.501 nieuwe machines die in 2023 werden geregistreerd (+13,1%) was 32 procent van de bezitters jonger dan 45 jaar. Vijf jaar geleden was het aandeel van die leeftijdscategorie nog 26 procent. Opmerkelijk is dat het aantal jongeren onder de 25 jaar dat een nieuwe motorfiets kocht de laatste vijf jaar bijna verdubbelde van 818 tot bijna 1.500.

Forse groei A-rijbewijzen

De verkoop van gebruikte machines bevindt zich eveneens al enkele jaren in de lift en groeide sinds 2018 met 8,6 procent tot 140.876 exemplaren in 2023. De toegenomen belangstelling voor de motor heeft zich ook vertaalt in het aantal afgegeven A-rijbewijzen. Slaagden tien jaar geleden 19.380 kandidaten voor het motorrijbewijs, vorig jaar waren dat er 33.617, een plus van 73,4 procent.

Relevante downloads