Nieuws

Maak veiligheidsverhogende ADAS-systemen op motoren fiscaal aantrekkelijk

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

Als het gaat om voertuig­veiligheid worden er grote stappen gezet in de motorwereld. Naast een brede range aan beschermende kleding, waaronder de opmars van hightech motorpakken met sensoren en airbags die de kans op letsel drastisch verminderen, komen er steeds meer veiligheidsbevorderende rijtaak ondersteunende systemen standaard beschikbaar op motorfietsen, zeggen voorzitter Martin Mulder van de sectie Motoren en vice-voorzitter Tom Crooijmans in het Jaaroverzicht 2022 van RAI Vereniging. Zij pleiten er daarom voor de inzet van ADAS-systemen fiscaal te stimuleren door ze buiten de BPM te houden of een generieke korting op de BPM te geven.

Maak veiligheidsverhogende ADAS-systemen op motoren fiscaal aantrekkelijk

Motorrijden moet over de hele linie veel nadrukkelijker op de politieke agenda komen te staan, vinden Mulder en Crooijmans. De motor biedt immers een oplossing voor praktisch iedere afstand, draagt bij aan een betere doorstroming, is flexibel inzetbaar en brengt bovendien als relatief eenvoudig te elektrificeren vervoersmodaliteit de klimaatambities dichterbij. ‘Maar dan moet er wel, net zoals in veel omringende landen het geval is, een subsidie moeten komen voor de aanschaf van elektrische motorfietsen. Een passende stimuleringsregeling is een voorwaarde om het vliegwiel van het elektrificatieproces in de sector goed op gang te brengen.’

Fiscale stimulering

Als het om voertuig­veiligheid gaat heeft de motorfietsbranche de laatste jaren al veel progressie geboekt. Tal van geavanceerde rijnaakondersteunende systemen, zoals cruisecontrol, lane departure warning, ABS en vermoeidheidsdetectie, die in auto’s vaak al standaard zijn, beginnen geleidelijk door te sijpelen naar de motorfiets. Vaak gaat dit echter nog te langzaam en zijn ADAS-systemen duur. Vandaar dat sectie Motoren er een groot voorstander van is dat de overheid een regeling optuigt die de toepassing er van fiscaal stimuleert. Crooijmans legt uit dat de branche er zelf alles aan doet om de ontwikkeling en de invoering van ADAS-systemen te versnellen.

Positief verkoopresultaat

Vooral de afgelopen twee door corona gedomineerde jaren verliepen qua registraties voor de motorfietsbranche uiterst positief. De sector profiteerde daarbij in hoge mate van de toegenomen behoefte aan individuele mobiliteit, verduidelijkt Mulder. Wel zorgde de coronagolf met aansluitend de oorlog in Oekraïne voor logistieke problemen en kreeg een aantal merken last van leveringsvertragingen. De teller eindigde in 2022 op zo’n 15.500 nieuw geregistreerde machines, een lichte plus vergeleken met 2021.

Uitdagingen

Kijkend naar de toekomst zeggen Mulder en Crooijmans zich er namens de sectie maximaal voor in te zetten om een bredere acceptatie van de motorfiets als volwaardig en laagdrempelig vervoersalternatief te bewerkstelligen. Zij herhalen dat de vele voordelen die het motorrijden biedt veel scherper op het netvlies van politiek Den Haag moet komen te staan. ‘De motorfietsbranche én de consument staan klaar voor de transitie naar zero emissie, maar krijgt vanuit de overheid geen enkele ondersteuning. Nederland neemt daarmee binnen de EU een uitzonderingspositie in. Neem Frankrijk, daar spelen elektrisch aangedreven motorfietsen in veel grote steden, mede dankzij aantrekkelijke subsidieregelingen, inmiddels een prominente rol. Als Nederland zegt voorop te willen lopen op het gebied van elektrificatie, dan moet dat ook voor motorfietsen gelden.’