Nieuws

Marktverkenning ZE-bestel­auto’s: ‘Elektrische bestel­wagen meestal goed alternatief voor kleine dieselbestel­auto’

Batterij-elektrische bestel­wagens zijn voor de meeste gebruiksdoeleinden een goed alternatief voor de kleine dieselbestel­auto, concludeert CE Delft in de Marktverkenning zero-emissie-bestel­auto’s die is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Financiën.

Marktverkenning ZE-bestelauto’s: ‘Elektrische bestelwagen meestal goed alternatief voor kleine dieselbestelauto’

Volgens de samenstellers is de actieradius en laadcapaciteit van de elektrische variant voldoende en bovendien worden veel modellen geleverd met voldoende trekkracht. In het Belastingplan 2023 staat dat de bpm-vrijstelling bij aanschaf van een bestel­auto’s door ondernemers vanaf 1 januari 2025 wordt afgeschaft. Tegelijkertijd wordt de grondslag voor de bpm bij aanschaf van een bestel­auto’s omgezet naar CO2-uitstoot. Deze maatregel zorgt er voor dat ondernemers met een fossiel aangedreven bestel­auto voortaan bpm verschuldigd zijn, afhankelijk van de CO2-uitstoot. De maatregel biedt daarmee een stimulans om te kiezen voor een bestel­auto met een lagere of geen CO2-uitstoot zoals een batterij-elektrische bestel­wagen, aldus het rapport.

Uitdagingen

De grootste uitdaging bij batterij-elektrische bestel­auto’s zit in de combinatie van laadvermogen en eventueel trekkracht enerzijds en actieradius anderzijds. Batterij-elektrische varianten van kleine en extra grote bestel­auto’s hebben voldoende actieradius en laadvermogen om voor een groot deel het gebruik van een dieselbestel­auto te vervangen. Bij de middelgrote en grote bestel­auto’s is de actieradius van de beschikbare modellen nog beperkt, en zullen ondernemers bij een zelfde leverings/routeplanning vaker overdag moeten bijladen, wat impact heeft op de kosten en het tijdbeslag.

Zelfde prijs

Batterij-elektrische bestel­auto’s met een actieradius van 200 tot 300 kilometer zullen bij invoering van de CO2-afhankelijke bpm per 2025 volgens CE Delft bovendien een vergelijkbare bruto-catalogusprijs hebben als de dieselvariant. Voor batterij-elektrische bestel­auto’s met een actieradius rond de 400 kilometer zal de catalogusprijs in veel gevallen 5.000 euro hoger liggen. Dit prijsverschil zal de komende jaren verder dalen verwacht CE Delft.

Download hieronder de Marktverkenning zero-emissie bestel­wagens.

Relevante downloads