Nieuws

Meer thuiswerken en toch meer zakelijke kilometers

Thuiswerken is een blijvend fenomeen. Voor corona werd er gemiddeld 20 procent van de totale werktijd thuisgewerkt, na corona is de verwachting dat werknemers 40 procent van hun tijd thuiswerken. Vooral berijders van zaken­auto’s verwachten voor 2022 een stevige toename van het totaal aantal kilometers tot zelfs gemiddeld 3 procent meer dan vóór corona, zo blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteits­onderzoek (NZMO).

Meer thuiswerken en toch meer zakelijke kilometers

Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automobiel Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC, NS en RET en werd uitgevoerd door onderzoeksbureau VMS | Insight.

Aanjagers autogebruik

Voor de groei van het aantal autokilometers zijn verschillende verklaringen. Goede economische vooruitzichten, al dan niet in combinatie met verwachte bedrijfs­groei, zijn de belangrijkste aanjagers voor de inzet van extra auto’s. Bovendien speelt de krapte op de arbeids­markt mee. Meer dan de helft van de bedrijven verwacht dat een auto van de zaak een werkgever aantrekkelijker maakt. Twee kanttekeningen hierbij: het onderzoek vond plaats vóór de recente ontwikkelingen in Oekraïne. De effecten hiervan - denk aan de economische vooruitzichten en de hoge brandstofprijzen – zijn onvoorspelbaar. Daarnaast vindt de toename in kilometers relatief vaker plaats bij de kleinere wagenparken. Bij grotere bedrijven met grotere wagenparken is thuiswerken meer in zwang en leggen werknemers dus minder kilometers af.

OV-gebruik blijft achter

De OV-reisfrequentie neemt eveneens toe, maar in mindere mate. Treinreizigers zijn het meest terughoudend om weer te reizen. Zij hebben ook het vaakst alternatieven tot hun beschikking. Toch verwacht 85 procent van hen over een jaar weer gebruik te maken van de trein. Voor reizigers met de bus/tram/metro reizigers is dit 76 procent. Voor hen blijkt de fiets een serieus en blijvend alternatief.

Vergroening zakelijke wagenpark

De groei van het aantal autokilometers betekent overigens niet dat we op de oude voet verder gaan. Steeds meer bedrijven gaan actief aan de slag met hun mobiliteits­beleid en de vergroening van het wagenpark. De prognose van de bedrijven is dat hun fleet in 2025 zal bestaan uit (gemiddeld) 42 procent volledig elektrisch, 4 procent waterstof elektrisch en 11 procent plug-in hybride. Kostenbesparing, flexibiliteit, keuzevrijheid en duurzaamheid zijn momenteel de belangrijke pijlers onder het zakelijke mobiliteits­beleid. Dit biedt kansen voor onder andere het mobiliteits­budget, MaaS, fiets van de zaak en deel­auto’s.