Nieuws

Minder dan 1% voertuig­ongevallen veroorzaakt door technische defecten

Minder dan 1% voertuig­ongevallen veroorzaakt door technische defecten De meeste dodelijke ongevallen (ruim 99%) zijn te wijten aan menselijk gedrag en externe factoren, terwijl minder dan 1 procent wordt veroorzaakt door technische defecten, waarbij bandenproblemen de belangrijkste oorzaak vormen voor een ongeval. Een en ander blijkt uit nieuw onderzoek van het Duitse onderzoeksinstituut FKA, zo meldt ACEA.

Minder dan 1% voertuigongevallen veroorzaakt door technische defecten

De nieuwe bevindingen komen op het moment dat de Europese Commissie een amendement op het ‘Roadworthiness Package’ overweegt dat zware APK-eisen (Periodic Technical Inspection - PTI) voor voertuig­fabrikanten zou opleggen. Juist nu de industrie voor ongekende uitdagingen staat. Het FKA trekt de noodzaak van aanvullende periodieke technische inspecties in twijfel, aangezien minder dan 1 procent van de dodelijke ongevallen wordt veroorzaakt door technische defecten

Hogere testkosten

De studie onderstreept dat toekomstige wijzigingen in de regelgeving met voorzichtigheid moeten worden doorgevoerd. Als het APK-schema zonder de juiste overweging wordt gewijzigd, kunnen de testkosten stijgen zonder de veiligheid te verbeteren. Eventuele nieuwe testprocedures voor voertuig­en moeten volgens het onderzoeksinstituut worden afgehandeld onder het type­goedkeuringsregime, niet onder de APK-voorschriften
Bovendien verstrekken voertuig­fabrikanten ook al uitgebreide gegevens voor APK-eisen op grond van de EU-wetgeving (Verordening 2019/621/EU). De gegevens worden echter niet op grote schaal gebruikt door PTI-instanties, wat het effectief testen van moderne elektronische systemen belemmert.

Betere gegevensverzameling

In plaats van het aantal APK-testen onnodig uit te breiden, adviseert de studie, betere gegevens te verzamelen over de oorzaken van ongevallen en ervoor te zorgen dat voertuig­ontwerp- en testvereisten worden afgehandeld binnen de bestaande type­goedkeuringsregels. De harmonisatie van de PTI-praktijken in de hele EU zou ook de naleving en het delen van gegevens vereenvoudigen.

Zie voor het volledige onderzoek: Study on the Roadworthiness Package