Nieuws

Nederland kent grootste laadpaal dichtheid binnen Europa

In Nederland zijn er per 100 kilometer weg ruim 64 laadpunten aanwezig. Daarmee is ons land Europees koploper. Dit cijfer staat volgens ACEA in schril contrast met dat van veel andere EU-lidstaten. Zo is er in zes landen überhaupt geen laadpunt per 100 kilometer weg te vinden. Zeventien landen hebben 5 oplaadpunten per 100 kilometer weg en slechts vijf landen hebben binnen die afstand meer dan 10 oplaadmogelijkheden.

Nederland kent grootste laadpaal dichtheid binnen Europa

ACEA waarschuwt dat het aantal elektrische oplaadpunten in de meeste EU-landen ver onder de maat is en dat het overgrote deel er van bovendien niet snel genoeg oplaadt. Dit vertraagt de marktintroductie van EV’s.

Enorme kloof

Er is tevens een enorme kloof tussen de landen met de meeste laders per 100 km weg en die met de minste. In Nederland is er bijvoorbeeld één oplader voor elke 1,5 km weg, terwijl Polen, dat acht keer groter is, slechts één oplader per 150 km bezit. .

Een ander groot probleem is de laadsnelheid. Snellladers (met een capaciteit van meer dan 22 kW) maken namelijk slechts een fractie van het totaal uit. Slechts één op de zeven oplaadpunten in de EU is snel. De rest (inclusief veel gewone stopcontacten met een lage capaciteit) heeft een capaciteit van 22 kW of minder en laadt voertuig­en niet met een acceptabele snelheid op.

Opladen zoals tanken

Om de CO2-doelstellingen te halen, zal de verkoop van elektrische auto's in alle EU-landen enorm moeten toenemen, zegt ACEA-directeur Sigrid de Vries ‘Als we burgers in heel Europa willen overtuigen om het komende decennium over te stappen op e-mobility, dan moet het opladen van deze auto’s net zo eenvoudig zijn als tanken nu is.’

Mensen zouden volgens haar geen kilometers moeten reizen om een ​​oplader te vinden, en ze zouden ook niet lang moeten wachten om hun voertuig op te laden.