Nieuws

NKL Kennisshow over laden op bestaande netaansluitingen

Veel logistieke bedrijven die willen overstappen op een elektrisch wagenpark lopen tegen de grenzen van hun huidige netaansluiting aan. Met name als ze een aansluiting hebben voor kleinverbruikers. Maar om hoeveel bedrijven gaat het? En hoeveel ruimte is er nog beschikbaar om elektrische voertuig­en op te laden? Om antwoord te krijgen op deze vragen vindt op dinsdag 10 december van 13.00 tot 14.00 de online NKL Kennisshow plaats.

NKL Kennisshow over laden op bestaande netaansluitingen

Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) heeft in opdracht van de NAL Werkgroep Logistiek en Topsector Logistiek twee databases gecombineerd die iets kunnen zeggen over de (on)mogelijkheden voor laden op de bestaande netaansluitingen.

Voor 90.000 bedrijfs­locaties met een wagenpark van bestel­auto’s en/of vracht­auto’s zijn de data over bedrijfs­grootte en vlootomvang (VESDI|CBS) en de data over bestaande netaansluitingen en energieverbruik (Centraal Aansluit Register - CAR) gekoppeld. Royal HaskoningDHV heeft deze informatie geanalyseerd.

Programma:

  • Robert van den Hoed (NKL Nederland/NAL Werkgroep Logistiek) vertelt meer over het VESDI-CAR onderzoek. Wat was de aanleiding om deze twee databases te koppelen? En wat kunnen we met de uitkomsten?
  • Jacqueline van Beuningen/Mathijs Jacobs (Centraal Bureau voor de Statistiek - CBS) gaat dieper in op de gecombineerde dataset. Wat zijn karakteristieken van de datasets, hoe zijn ze gekoppeld, en wat zijn de belangrijkste bevindingen en beperkingen in de data?
  • Raymond van Zwieteren (Royal HaskoningDHV) laat de belangrijkste resultaten zien. Welke ruimte is er om (een deel van) de vloot elektrisch te laden? En wat zijn de verschillen tussen verschillende logistieke sectoren?
  • Ter afsluiting is er een paneldiscussie met vertegenwoordigers vanuit de netbeheerders, gemeente en het Rijk.

Deelname aan de NKL Kennisshow kan via deze link