De overheid moet, zei hij, het voortouw nemen om te verduurzamen. ‘De mobiliteitsindustrie vervult daarin uiteraard ook een belangrijke rol, maar beide partijen lopen inmiddels steeds meer uiteen, waardoor auto- en truckmarkt onzekere tijden tegemoet gaan.’
De Bruijn benadrukte vooral dat mobiliteit betaalbaar moet blijven. Reden waarom RAI Vereniging er op blijft hameren om in het kader van emissiereductie in te zetten op techniek neutraal beleid.
Vervallen BPM-vrijstelling
Het vervallen van de bpm-vrijstelling op bedrijfswagens per 2025 is volgens hem een goed voorbeeld hoe ondernemers op kosten worden gejaagd met als doel om sneller te elektrificeren. ‘Het effect zal minimaal zijn en juist contraproductief werken. Ook zien wij nog steeds dat het bpm instrument ook in de personenautomarkt tot grote prijsverhogingen leidt met een mogelijke daling van de vraag tot gevolg. Het beleid van de overheid moet veel meer aansluiten bij wat er speelt bij ondernemers zonder daarbij specifiek haar maatschappelijke doelen uit het oog te hoeven verliezen.’
Vlootnormering
Ook de vlootnormering is een maatregel die met onjuiste randvoorwaarden, onhaalbaar zal zijn, oordeelt De Bruijn. RAI Vereniging kan zich naar zijn zeggen vinden in het doel om de elektrificatie te versnellen in de zakelijke markt. ‘Maar zonder aanvullende investeringen in de laadinfrastructuur, uitbreiding met PHEV’s en het verlengen van steunmaatregelen in de zakelijke markt, wordt het beoogde effect niet gehaald en zal de vlootnormering tot grote problemen leiden. Er is immers veel onzekerheid in de markt over onder meer levering en beschikbaarheid grondstoffen/onderdelen.’
Inzet PHEV’s
Hetzelfde geldt voor de truckindustrie die zich volop inzet op de ontwikkeling van zero emissie trucks, inclusief plug-in hybrides. Door het ontbreken van voldoende laadinfrastructuur en voldoende netcapaciteit, is rendabele inzet van trucks volgens hem echter nog heel beperkt.. ‘Wij pleiten, naast verzwaring van de laadinfra en het uitbreiden van de stimuleringsregelingen, eveneens voor het verlengen van de inzet van PHEV’s tot na 2030. Op 31 oktober organiseert RAI Vereniging het Zero Emissie Truckdebat om specifiek aandacht te vragen voor de elektrificatie van transport in Nederland.’
Efficiënt laden/smart charging
Gastspreker Baerte de Brey van ELaadNL, het kennis- en innovatiecentrum dat de mogelijkheden voor smart charging en duurzaam laden test en onderzoekt, ging vervolgens uitgebreid in op de rol die auto’s kunnen spelen bij het efficiënter gebruik van het energienetwerk. Op dit moment zijn vraag en aanbod van elektriciteit lang niet altijd met elkaar in evenwicht. Zomers ontstaat, door de energie die alle zonnepanelen opwekken al snel een aanbodpiek, terwijl bijvoorbeeld energievretende warmtepompen in de koudere maanden juist voor een vraagpiek zorgen. Elektrische auto’s die bidirectioneel laden zouden die ongewenste piekmomenten voor een belangrijk deel kunnen opvangen, legde hij uit. Dat is nodig omdat uitbreiding en verzwaring van het Nederlandse elektriciteitsnetwerk geen gelijke tred houden met de beoogde toename van het aantal EV’s en bovendien meer tijd vergt. De langetermijndoelstelling van de overheid gaat er van uit dat het Nederlandse wagenpark in 2030 uit 1,9 miljoen EV’s bestaat. Vanaf dat jaar zouden alle nieuw verkochte auto’s emissieloos moeten zijn. Om aan die toekomstige laadbehoefte te kunnen voldoen is efficiënt laden middels smart charging naar zijn oordeel dus essentieel.
Nationale Agenda Laadinfra
Om te komen tot een dekkend, betrouwbaar en toekomstbestendig laadnetwerk en energiesysteem is de Nationale Agenda Laadinfra in het leven geroepen, waarin markt, overheid en netbeheerders nauw samenwerken. De Brey benadrukte dat ook voor trucks – die op dit moment nog in 90 procent van de gevallen op de eigen bedrijfslocaties moeten laden – een vergelijkbare agenda wordt ontwikkeld. Ondertussen werkt ELaadNL hard aan de uitrol van meer en vooral kwalitatief goede laadinfra. Daarbij is, besloot De Brey, ook cyber security een belangrijk aandachtspunt. ‘Want iemand die de 100.000 publieke laadpalen weet te hacken, kan in een keer heel Nederland plat leggen.’