Nieuws

Onderzoek: mobiliteit te duur voor modaal inkomen

Gezinnen en stellen met een modaal inkomen houden te weinig geld over om te gaan en staan waar zij willen. Als zij niet besparen op andere posten, komen gezinnen voor mobiliteit maandelijks tussen de 200 en 900 euro tekort. Dat heeft – niet alleen nadelige gevolgen voor hún bestaanszekerheid, gezondheid en vrijheid om te reizen, het tast ook het sociaal weefsel van onze samenleving aan. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud in opdracht van de Mobiliteits­alliantie.

Onderzoek: mobiliteit te duur voor modaal inkomen

Dat heeft niet alleen nadelige gevolgen voor hún bestaanszekerheid, gezondheid en vrijheid om te reizen, het tast ook het sociaal weefsel van onze samenleving aan. De prijs van vervoer is volgens het onderzoek in de periode 2015-2023 met bijna 30 procent gestegen. Die stijging is iets hoger dan de inflatie van 26 procent. Eerder was al bekend geworden dat 10 procent van de Nederlandse bevolking – vaak huishoudens met lagere inkomens – grote problemen ervaart met van a naar b komen. Nu blijkt dat die groep veel groter is.

Betaalbare mobiliteit randvoorwaarde

Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteits­alliantie: “Toegang tot betaalbare mobiliteit is een randvoorwaarde om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Of dat nu is om naar werk of een sollicitatie te gaan, een ouder te bezoeken om mantelzorg te verlenen of om kinderen naar de sportclub te brengen. Dit onderzoek toont aan dat grote groepen Nederlanders zich dit niet meer kunnen veroorloven en hier steeds vaker moeilijke afwegingen in moeten maken. Onze samenleving is hiervan de verliezer.”

Richtingen voor een aanpak

De Mobiliteits­alliantie ziet drie richtingen voor de aanpak van dit probleem:

1. Maak beter gebruik van de mogelijkheden voor reiskostenvergoeding. Bij met name de lage inkomens in ons land is een vergoeding voor de reiskosten voor woon-werkverkeer niet standaard. Werkgevers kunnen beter gebruik maken van de fiscale mogelijkheden die er zijn. Niet alleen voor bijvoorbeeld auto, motor en OV, maar ook voor fiets en scooter.

2. Breng wonen, werken en voorzieningen dichter bij elkaar. Dan zijn de reisafstanden korter en de reiskosten lager. Ook nog eens goed voor de vermindering van CO2-uitstoot. Dit is een taak voor overheden. De ordening van werken, wonen en vrije tijd bepaalt voor een groot deel ons mobiliteits­gedrag.

3. Beter inzicht in kosten van mobiliteit. Niet iedereen heeft scherp wat mobiliteit kost en welke keuzes hierin te maken zijn. Informatie is er genoeg, maar nog niet in de volle breedte toegankelijk en overzichtelijk. Hier kunnen de Mobiliteits­alliantie en haar partners zelf een rol spelen.

Mobiliteits­alliantie

De Mobiliteits­alliantie is een samenwerkingsverband van 25 partijen. Samen zetten zij zich in voor bereikbaarheid, betaalbaarheid en verduurzaming van de mobiliteit in Nederland.

*Onderzoek ‘Betaalbare Mobiliteit’, Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM), augustus 2024.