Het aandeel particulieren dat een nieuwe elektrische personenauto koopt groeit. Afgelopen jaar lag het aandeel met 21 procent bijna dubbel zo hoog als in de periode 2015 t/m 2019, toen gemiddeld 12 procent van alle elektrische auto’s op naam van een particulier werd gezet. Volgens BOVAG en RAI Vereniging is dit het positieve effect van de introductie van een particuliere aankoopsubsidie per juli 2020. Ook worden er steeds meer betaalbare elektrische modellen geïntroduceerd en neemt de consumentenacceptatie van elektrisch rijden toe. De gemiddelde prijs van een volledig elektrische auto bereikte in 2016 een hoogtepunt met ruim €79.000,- Inmiddels is de prijs met ruim €28.000,- gezakt naar gemiddeld €51.000,- in 2021.
Meer betaalbare modellen
De verwachting is dat dit jaar en komende jaren nog meer betaalbaardere modellen worden geïntroduceerd waardoor de particuliere EV-markt verder groeit. Daar waar tussen 2013 en 2018 het luxe segment auto’s dominant was in de registraties van elektrische auto’s, zijn nu vooral de middenklasse C- en D-segmenten het meest populair. In 2021 was 78 procent van de nieuw geregistreerde elektrische auto’s afkomstig uit één van deze segmenten. De top-3 meest verkochte elektrische auto’s in 2021 betrof C-segment auto’s en bestond uit de SKODA ENYAQ iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4.
Verkopen 2022
Sinds begin van dit jaar kunnen particulieren weer gebruik maken van een aankoopsubsidie, waardoor het aandeel particuliere registraties in de eerste twee maanden van 2022 naar 56 procent steeg. In totaal (zakelijk en particulier) werden 6.741 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van 2.375 in dezelfde periode afgelopen jaar. Een stijging van 183 procent. Tot 10 maart was al voor bijna 43 miljoen euro aan subsidie aangevraagd, oftewel voor bijna 13.000 nieuwe EV’s.
Blijven stimuleren
De overgang naar elektrisch rijden helpt Nederland bij het behalen van zijn klimaatdoelstellingen. Eerder hebben RAI Vereniging en BOVAG samen met ANWB, VNA en Natuur en Milieu een autobelastingplan gepresteerd om via hervorming van de autobelastingen de aangescherpte Europese klimaatdoelen, van 55 procent minder uitstoot voor 2030, te behalen. Cruciaal hierbij is dat de nieuwverkoop voor zakelijk en particulier gebruik tot 2030 gestimuleerd blijft worden en dat de export van deze auto’s beperkt wordt. Hiermee ontstaat komende jaren ook een gezonde tweedehands markt in Nederland, waardoor elektrisch rijden voor nog meer particulieren betaalbaar wordt en meer CO2-winst kan worden behaald. Lees hier het integrale autobelasting plan van de vijf organisaties.