De vrijstelling geldt namelijk niet voor een 100% batterij elektrische bedrijfswagen met aanhangwagen. Zonde, want ondernemers zoals een hovenier die doorgaans een aanhangwagen gebruikt, worden hiermee onnodig op kosten gejaagd. Ze moeten bijvoorbeeld twee keer rijden of een tweede bestelwagen kopen. Bestuurders hebben ook al ervaring met zwaardere voertuigcombinaties. Bestuurders met rijbewijs B+E hebben namelijk een extra opleiding gehad, waarbij geleerd is met dit soort combinaties te rijden.
Personenvervoer is uitgesloten
Ook personenvervoer is uitgesloten voor de vrijstelling. Denk bijvoorbeeld aan de elektrische wagens voor rolstoelvervoer, waarbij al gauw de kritische grens van het totaalgewicht bereikt wordt. Graag hadden we hiervoor ook een oplossing gezien.
Extra onnodige administratieve last
Voor deze regeling is een verklaring nodig voor het accugewicht. Jammer genoeg maakt de regeling helaas geen gebruik van de informatie in de typegoedkeuring en op het Certificaat van Oorsprong. Het leveren van deze verklaring zorgt voor extra administratieve last bij de fabrikant of importeur terwijl de gegevens al in de typegoedkeuring staan.
Voorwaarden
Voor de vrijstelling gelden wel een aantal voorwaarden die het Ministerie van IenW stelt. Zo moet een bestuurder minimaal 2 jaar in het bezit zijn van het B-rijbewijs. Ook geldt de vrijstelling alleen binnen Nederland.
Lees hier meer over de vrijstelling en alle gestelde voorwaarden.