Nieuws

RAI Vereniging gastheer voor CLCCR-werkgroep ‘Whitebook (semi-)trailers’

Vorige week was er een bijeenkomst van de CLCCR-werkgroep ‘Whitebook (semi-)trailers’ bij RAI Vereniging.

RAI Vereniging gastheer voor CLCCR-werkgroep ‘Whitebook (semi-)trailers’

Dit internationale gezelschap, onder leiding van Prof. Dr.-Ing. Hans-Christian Pflug, heeft de nobele taak om een ‘Whitebook (semi-) trailers’ op te stellen voor de Europese Commissie (EC).

De EC leunt sterk op de samenwerking met de industrie in het proces van komen tot nieuwe Europese wetgeving voor CO2-reductie van zware voertuig­en.

RAI Vereniging is actief lid van CLCCR, de Europese koepel­organisatie van Europese trailerbouwers, en kan langs deze weg het geluid van haar leden laten horen in het Europese speelveld.

Betrokken leden

“Na een oproep onder onze leden is een tweetal leden actief bij het proces betrokken. Imbema Rhiwa en WABCO, relatief kleine spelers ten opzichte van andere werkgroepleden zoals Schmitz en Krone, maar minstens zo kundig en gedreven om hun grote kennis en kunde in te brengen. Mooi om te zien hoe onze leden zich op het internationale speelveld weten te manifesteren en meeschrijven aan nieuwe wetgeving”, zegt Chris van Dijk, beleids­adviseur Duurzaamheid.

“Het schrijven van een Whitebook trailers is een goede ontwikkeling en processtap in de aanstaande Europese wetgeving. Het is een technisch complex traject. De werkgroep doet er alles aan om het eenvoudig te houden met behulp van de stakeholder”, aldus Van Dijk.

Nauwe samenwerking industrie en wetgever

RAI Vereniging acteert al lang op dit wetgevingsdossier. “De wetgever (EC) vond de materie dermate complex, dat zij de wetgeving gaat opdelen per voertuig, te weten trucks/trekkers, bussen en als laatste voor (semi-)trailers. De wetgeving begint met het certificeren van trucks, trekkers om precies te zijn, en dat al vanaf 2019.

Voor deze wetgeving is een computersimulatiemodel VECTO ontwikkeld, wat een gevalideerde CO2-waarde van een truck-trailercombinatie kan berekenen. Voor wetgeving van trucks is in de VECTO-simulatie, de truck de variable en de trailer de constante. Je kunt op die wijze verschillende trucks eerlijk met elkaar vergelijken.

Jaren geleden al heeft RAI Vereniging actief bijgedragen om een norm-trailer voor VECTO te definiëren, onder de vlag van CLCCR. Anno 2017 is de EC in voorbereiding van de wetgeving voor trailers. Daarbij is de truck-trailersimulatie precies omgekeerd: de trailer is dan de variabele en de truck de constante. Op die wijze wordt het mogelijk om de CO2-certificering van trailers te maken en te vergelijken.

De werkgroep schrijft het whitebook en de EC zal ACEA vragen om een norm-truck te definiëren. “Prachtig hoe industrie en wetgever nauw samenwerken om te komen tot verdere CO2-reductie” vervolgt Van Dijk. “De werkgroep heeft al flinke stappen gezet. Net als bij huidige type­goedkeuring moet een partij gekwalificeerd zijn om een VECTO-simulatie te mogen maken. De werkgroep heeft daartoe proces-eisen opgesteld voor de VECTO-simulatie en heeft een opzet gemaakt voor gebruikers van VECTO om een simulatie daadwerkelijk uit te mogen voeren.”

Planning

De werkgroep heeft zichzelf ten doel gesteld om in april 2018 haar whitebook te presenteren tijdens de boardmeeting van de CLCCR. Na akkoord kan het Whitebook (semi-)trailers dan worden aangeboden aan de Europese Commissie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Chris van Dijk, beleids­adviseur Duurzaamheid en Onderwijs.