RAI Vereniging pleit er wel uitdrukkelijk voor om via dit systeem de uitstoot van COշ nog meer terug te dringen dan nu beoogd. Dat kan door in de beprijzing onderscheid te maken naar milieukenmerken van een auto. “Het systeem moet eenvoudig blijven, maar tegelijkertijd mogen we deze kans om de mobiliteit verder te vergroenen niet aan ons voorbij laten gaan”, stelt sectievoorzitter Huub Dubbelman.
Eerlijker systeem
RAI Vereniging is een uitgesproken voorstander van invoering van betalen naar gebruik. Zo werd het afgelopen jaar, samen met ANWB, BOVAG, Stichting Natuur en Milieu, VNA, een plan gepresenteerd voor de hervorming van het Nederlandse autobelastingstelsel,waarvan de invoering van betalen naar gebruik een belangrijk bestanddeel is. Het is een ‘eerlijker’ systeem dat ervoor zorgt dat automobilisten alleen gaan betalen voor het werkelijk gereden aantal kilometers. Ook zorgt het voor meer kostenbewustzijn, waardoor bewuster wordt gekozen om de auto wel of niet te laten staan.
COշ reductie
RAI Vereniging ziet in de huidige kabinetsplannen bovendien een grote kans om de uitstoot van COշ via een dergelijk systeem nog meer terug te dringen dan nu beoogd. Door schone en zuinige auto’s in de kilometerprijs een voordeel te geven boven auto’s die meer uitstoten, ontstaat er een prikkel om minder COշ uit te stoten. Dubbelman: ‘Net als het kabinet pleiten wij voor een eenvoudig systeem. Het kabinet moet echter ook de kans grijpen om het behalen van de klimaatdoelen voor 2030 een volgende stap dichterbij te brengen. Wij dringen er daarom bij het kabinet op aan om deze optie alsnog serieus mee te nemen bij de verdere uitwerking van dit systeem.’
Investeringen auto-industrie
Dit sluit aan bij de inzet van de auto-industrie die momenteel tientallen miljarden euro’s investeert in de ontwikkeling van zero-emissie personenauto’s, schone zuinige verbrandingsmotoren en klimaatvriendelijke hernieuwbare en synthetische brandstoffen. De industrie is erop gebrand om een belangrijke bijdrage te leveren aan het verminderen van de uitstoot. Het idee is dat voor elk budget een zuinige auto beschikbaar is, zodat nog meer automobilisten een bijdrage kunnen leveren.
Herziening autobelastingen
De overgang naar betalen naar gebruik gaat in het optimale scenario samen met een hervorming van ons autobelastingsysteem. Het huidige autobelastingsysteem is al velen jaren een doorn in het oog, benadrukt Dubbelman. ‘Het zorgt ervoor dat nieuwe schone en zuinige auto’s in Nederland tot de duurste van Europa behoren. Invoering van betalen naar gebruik biedt de mogelijkheid om alleen het gebruik en niet meer het bezit te belasten. Door aanschafbelastingen, zoals de bpm, langzaam af te schaffen, kunnen we het Nederlandse wagenpark in een veel hoger tempo vergroenen.’