RAI Vereniging verwelkomt voorstel aanpassing kabinet MRB voor EV

Koninklijke RAI Vereniging verwelkomt het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigen­belasting voor EV’s tot en met 2030. Stimulering van elektrisch rijden is cruciaal om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor een grote groep Nederlanders en daarmee de klimaatdoelstellingen te halen. Ook PHEV’s spelen in deze transitie naar duurzame mobiliteit een belangrijke rol.

RAI Vereniging verwelkomt voorstel aanpassing kabinet MRB voor EV

Het voorgestelde beleid, dat vanaf 2026 van kracht zou moeten worden, behoudt de kortingen op de Motorrijtuigen­belasting (MRB) voor elektrische voertuig­en tot 2031. Zonder deze aanpassing zouden de kortingen op de MRB voor EV's vanaf 2026 verdwijnen. Vanwege het gewicht van een EV t.o.v. een benzinevariant wordt elektrisch rijden zonder aanpassing duurder. Daarom heeft de RAI Vereniging, samen met andere stakeholders, gepleit voor een gewichtscorrectie van 400 kg, wat neerkomt op 60% van het volledige MRB-tarief. Dit voorstel is nu opgenomen in de plannen.

PHEV belangrijk voor transitie

Niet alleen elektrische auto's, maar ook plug-in hybride voertuig­en (PHEV's) spelen volgens RAI Vereniging een belangrijke rol in de overgang naar schonere en zuinigere mobiliteit. Ze leveren namelijk een aanzienlijke bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Bovendien dienen ze als opstap naar elektrisch rijden voor consumenten. Vandaar dat RAI Vereniging net als voor elektrische auto’s pleit voor een correctie in de MRB voor PHEV’s (200 kg). Verder moeten de transitiekosten voor een groot deel uit de algemene middelen komen en niet alleen uit het autodomein.

Het voorstel wordt binnenkort behandeld door de Tweede Kamer als onderdeel van de Voorjaarsnota van het demissionaire Kabinet. RAI Vereniging is benieuwd naar de definitieve plannen.