Nieuws

Rol snor en bromfietsen als mobiliteits­oplossing ondergewaardeerd

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

De politiek zou zich positiever kunnen uitspreken over de e-snor- en bromfiets, want dit mobiliteits­product is betaalbaar, duurzaam, efficiënt en een serieus vervoersalternatief binnen de mobiliteits­mix, zegt sectievoorzitter Alex van den Hoff in het Jaaroverzicht 2022 van RAI Vereniging.

Rol snor en bromfietsen als mobiliteitsoplossing ondergewaardeerd

Het is naar zijn oordeel vooral een vervoersmiddel dat in een hoog tempo elektrificeert. ‘Ruim de helft (54%) van alle nieuw verkochte modellen wordt inmiddels elektrisch aangedreven. Het ontbreekt alleen nog aan een beetje positieve steun om dit percentage nog sneller te laten groeien.’ Hij zegt te blijven pleiten voor een uniform wetgevend kader voor Light Electric Vehicles (LEV), waarbinnen voor de verschillende vervoersmodaliteiten dezelfde spelregels gelden.


Constructief meedenken

Van den Hoff rekent voor dat meer dan één miljoen consumenten gebruik maken van de lichtste vorm van gemotoriseerd vervoer. De snor- en bromfiets maakt echt onderdeel uit van de breedte van de mobiliteit. Hij noemt het tegen die achtergrond ronduit frustrerend om te moeten constateren dat dit op de politiek nauwelijks indruk lijkt te maken. Alsof al die verkeers­deelnemers domweg niet bestaan. ‘De overheid weet ons alleen te vinden zodra het gaat over verkeers­veiligheid en de druk om te verduurzamen. Dat is extra wrang omdat de sector over veel onderwerpen constructief heeft meegedacht die niet altijd in het belang van de sector waren, zoals de helmplicht, snorfiets naar de rijbaan in Amsterdam, sloopregelingen en milieuzones.’

LEV-kader

De sectievoorzitter vindt dat er een meer consistent overheids­beleid moet komen voor snor- en bromfietsen. ‘Al jaren geleden hebben wij er bij de overheid voor gepleit om alle vormen van licht gemotoriseerd vervoer onder één noemer te scharen en daar uniforme wetgeving voor op te tuigen. Binnen zo’n zogeheten LEV-kader zou dan een gelijk speelveld voor alle Light Electric Vehicles ontstaan.’
De beschikbare techniek brengt volgens hem immers met zich mee dat er tussen de verschillende modaliteiten steeds vaker kruisbestuiving plaats vindt. ‘Beleidsmakers moeten niet langer voertuig­en in afgebakende hokjes plaatsen, maar het complete voertuig­arsenaal onder de loep nemen: snor-/bromfietsen, fat bikes, elektrische steps etc. en daar wetgeving op enten.’