Nieuws

Subsidie AanZET binnen één dag twee keer overtekend

De aanschafsubsidieregeling voor Zero-Emissie Trucks (‘AanZET’) voor 2023 is alweer ten einde. Er was 30 miljoen subsidie beschikbaar, bedoeld om de aanschaf van een nieuwe elektrische truck aantrekkelijker te maken. De regeling werd binnen negen uur ruim twee keer overtekend. De grote belangstelling voor de subsidie past in de ontwikkeling dat veel vervoerders en transporteurs - waar het kan - willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer, maar daarvoor wel een zetje in de rug nodig hebben. RAI Vereniging pleit ervoor om deze duurzame ondernemers financieel te ondersteunen en ook om een aantal andere cruciale randvoorwaarden in te vullen.

Subsidie AanZET binnen één dag twee keer overtekend

Tussen 2025 en 2030 gaat een toenemend aantal Nederlandse steden geleidelijk over op zero-emissie stadslogistiek. Dat betekent dat in die steden alleen nog maar zero-emissie trucks en bestel­wagens gebruikt mogen worden. Daarnaast stellen ook steeds meer opdrachtgevers duurzaamheidseisen aan hun transporteurs. Dat stimuleert de behoefte aan die ondernemers om in duurzame voertuig­en te investeren. De huidige subsidieregelingen zijn naar het oordeel van RAI Vereniging echter onvoldoende om de benodigde grootschalige investeringen door de sector los te krijgen. Een zero-emissie truck is momenteel zo’n drie tot vijf keer duurder dan een moderne dieselvariant waardoor het lastiger is om de business case rond te krijgen.

“Om die elektrische trucks optimaal te kunnen inzetten, moeten er ook snellaadstations bijkomen en zouden de energie- en netwerkbeheerders meer capaciteit moeten vrijmaken”, stelt Sacha Boedijn, sectie­manager Zware bedrijfs­wagens van RAI Vereniging. “Naast AanZET gaat het dus om een breder pakket maatregelen dat nodig is om op grote schaal en sneller over te schakelen op emissieloze voertuig­en en zo een bijdrage te leveren aan de ambitieuze klimaatdoelstellingen.”

RAI Vereniging dringt er daarom bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële middelen vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten uit de geplande vracht­wagenheffing alvast naar voren te halen. Er is al afgesproken dat deze inkomsten bedoeld zijn voor vergroening van het wagenpark in de transportsector. Met deze inkomsten kunnen ondernemers dan nu al investeren in de verduurzaming van het wagenpark en worden zij niet elk jaar teleurgesteld door een lege subsidiepot. “Alle CO2-winst die nu gerealiseerd kan worden, is immers winst voor de toekomst.”