Nieuws

Transportsector staat voor grote zero-emissie uitdagingen

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

Er ligt voor Nederland nog een grote opgave bij het verduurzamen en elektrificeren van het wegtransport om de doelstellingen te realiseren zoals die in de Europese Green Deal verwoord zijn, zegt Rogier van de Garde, voorzitter sectie Zware Bedrijfs­wagens in het Jaaroverzicht 2024 van RAI Vereniging.

Transportsector staat voor grote zero-emissie uitdagingen

Vracht­wagenfabrikanten nemen volgens hem hun verantwoordelijkheid en brengen steeds meer schone, elektrische trucks op de markt. ‘Die zijn fors duurder dan een dieseltruck. Daarom blijft financiële steun en een consistent overheids­beleid onmisbaar. En dat is niet genoeg. Verdere investeringen in snellaadstations en uitbreiding van de capaciteit van het (Europese) energienetwerk zijn cruciaal om de doelen te halen en het transport te verduurzamen.’

Los van de financiële steun die ter beschikking moet komen om de aanschaf van duurdere emissieloze trucks betaalbaar te maken zegt Van de Garde te pleiten voor een gebalanceerd technologieneutraal beleid waarbij alle typen duurzame aandrijflijnen hun plek krijgen. Verder dient er een robuuste Europese laad- en tankinfrastructuur te komen.

Tempo maken

Wat dat betreft staat Nederland nog voor grote opdrachten, want de route naar emissieloos transport bevindt zich voor zware bedrijfs­wagens nog in een beginfase. De sectievoorzitter rekent voor dat het huidige voertuig­park in Nederland ongeveer 162.000 trucks telt. Daarvan bestaat 98 procent uit diesel­voertuig­en en beperkt het aandeel van zero-emissie trucks zich tot slechts 0,4 procent. ‘Er is dus nog een lange weg te gaan. Het hapert bij de groei van laadinfra met meer publieke snellaadpalen en hoge capaciteit. Die blijft hopeloos achter. En ook het energienetwerk is er niet klaar voor. Als dat niet snel verandert, dan gaan we er als samenleving niet in slagen de ambities van emissieloos rijden waar te maken. Gezien het trage tempo op het gebied van de uitrol van laadinfra en het waterstofnetwerk, lijkt ook de inzet van plug-in hybrid technologie noodzakelijk om de CO2-doelstellingen te kunnen halen.’

Marktontwikkelingen

Het aantal nieuw geregistreerde trucks vanaf 6 ton GVW groeide het afgelopen jaar in Nederland - op basis van voorlopige cijfers - tot circa 15.000 eenheden. Dat is ruim boven de eerdere verwachting van circa 13.000 voertuig­en. Dat heeft, vervolgt Van de Garde, alles te maken met de geplande invoering van zero-emissie zones per 1 januari 2025, waardoor veel registraties naar voren zijn gehaald. Ook de verscherpte VECTO-emissienorm, die per 1 juli dit jaar voor nieuwe voertuig­combinaties is gaan gelden, zorgde voor een versnelde vervanging van trucks. Van het totale verkoopvolume was 4 à 5 procent elektrisch. Dat dit aandeel nauwelijks hoger lag dan in 2023 wijt de sectievoorzitter aan het feit dat veel transporteurs een afwachtende houding hebben vanwege de onzekerheid om een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk te kunnen krijgen.’

Onstandvastig beleid

Van de Garde verwacht dat de Nederlandse truckmarkt in 2025 lager zal uitkomen nu een groot aantal registraties, in de aanloop naar de invoering van zero emissie zones, al in 2024 heeft plaatsgevonden. Hij zegt zich zorgen te maken over het onstandvastig beleid van de overheid. ‘Die heeft al geprobeerd de invoering van zero emissie zones uit te stellen, terwijl gemeenten er juist mee door willen gaan. Ik vraag mij echt af hoe het handhavingstraject er uit gaat zien. Of krijgen we straks een gedoogbeleid?’ Het gebrek aan duidelijkheid heeft in het verslagjaar al tot marktverstoringen geleid, benadrukt hij. ‘Alleen een heldere consequente duurzaamheidskoers met de juiste randvoorwaarden en een adequate financiering kan de opschaling naar emissieloze trucks versnellen.’

Bekijk hier het volledige jaaroverzicht.