Nieuws

Truckmarkt in de startblokken op weg naar zero emissie

De vracht­wagensector staat klaar om het voortouw te nemen in de transitie naar zero emissie. Om die overgang te versnellen behoren het creëren van de juiste marktomstandigheden en het wegnemen van de bestaande knelpunten tot de essentiële randvoorwaarden, zegt Michiel Kuijs, voorzitter van de sectie Zware Bedrijfs­wagens, in het Jaaroverzicht 2022 van RAI Vereniging.

Truckmarkt in de startblokken op weg naar zero emissie

Voor een doorbraak van zero emissie trucks vormt naar zijn oordeel een gebalanceerd technologieneutraal beleid tot één van de uitgangspunten. Verder dient er een robuuste Europese laad- en tankinfrastructuur te komen en moet de overheid extra financiële middelen beschikbaar stellen om de aanschaf van fors duurdere uitstootloze trucks rendabel te maken.

Dynamische markt

De truckmarkt maakte in 2022 een dynamische ontwikkeling door. Er is na de corona-periode, waarbij transporteurs behoedzamer waren bij het vervangen van voertuig­en, nog steeds sprake van een inhaalvraag. Hoewel de orderboeken goed zijn gevuld, blijven lange levertijden als gevolg van verstoringen in de supply chain, de markt voorlopig dicteren en kunnen fabrikanten hun productie onvoldoende opvoeren. Kuijs constateert tegelijkertijd dat de behoeften uit de markt sterk uiteenlopen. ‘Veel transporteurs worstelen met de vraag waar zij precies in moeten investeren om te verduurzamen. Alle merken zijn zo langzamerhand bezig met zero emissie, maar met name vervoerders en verladers hebben moeite om uitstootloze trucks binnen hun logistieke proces te integreren. Dat heeft alles te maken met de inzetbaarheid van e-trucks, de laadmogelijkheden, de actieradius, de hoeveelheid waterstoftankstation etc.’

Drempels slechten

RAI Vereniging onderscheidt een viertal drempels die moeten worden weggenomen om een succesvolle overgang naar zero emissie trucktransport mogelijk te maken. Zo dient het beleid niet alleen gefocust te zijn op batterij-elektrische voertuig­en, maar ook ruimte te bieden aan alternatieve aandrijftechnieken, zoals waterstof of hernieuwbare brandstoffen. Het is evident dat de invoering van nieuwe technologieën alleen kans van slagen heeft bij een adequate laad- en tankinfra. Vervolgens is het van belang dat Nederland zich committeert aan Europees milieubeleid en niet op eigen houtje weer stringentere eisen formuleert. Er zijn volgens Kuijs voor Europa al enkele piketpaaltjes geslagen: 2025 – 15% CO2-reductie; 2030 – 30% Co2-reductie en vanaf 2040 mogen er geen fossiele brandstofmotoren meer op de markt komen. ‘Het is wel gewenst dat er in Nederland een nationale agenda komt om te voorkomen dat een lappendeken aan wetgeving in steden de klimaatambities in de weg staat. Het beleid dient stabiel en consistent te zijn. Laat de overheid aangeven wat de doelstellingen zijn en laat aan de voertuig­fabrikanten over welke technieken zij daarvoor inzetten.’

Opschalen

Kuijs verwacht dat de truckmarkt in 2023, nadat het aantal registraties afgelopen jaar met zo’n 10 procent groeide, op een hoog niveau zal blijven. ‘De sector is daarbij volop bezig op te schalen naar zero emissie trucks. Wij zullen ons als sectie maximaal inzetten om de huidige obstakels naar emissievrij transport te kunnen wegnemen en doorgaan op de ingezette route. De stip op de horizon is helder: in 2030 dertig procent minder CO2-uitstoot en vanaf 2040 moeten alle nieuw verkochte trucks uitstootloos zijn. Die uitdaging gaan wij graag aan. Mijn boodschap blijft wel luiden: stel als overheid de doelen en laat het aan de branche over hoe die te bereiken.’

Relevante downloads