Nieuws

Uitstel subsidieregelingen door uitstel behandeling begroting 2024

Als gevolg van de Tweede Kamer verkiezingen in november is de behandeling van de begroting 2024 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer uitgesteld. De behandeling van de begroting in de Tweede Kamer staat nu gepland op 22 januari 2024. Daarnaast moet de Eerste Kamer akkoord gaan met de begroting. Hiervoor heeft de Eerste Kamer nog geen datum gepland. Dit uitstel heeft direct consequenties voor het publiceren en opstellen van verschillende subsidieregelingen voor verduurzaming van mobiliteit.

Uitstel subsidieregelingen door uitstel behandeling begroting 2024

We zetten een aantal wijzigingen die reeds bekend zijn voor u op een rij:

AanZET 2024

De definitieve wijzigingsregeling voor de AanZET is gepubliceerd in de Staatscourant (zie hier). Deze wijzigingsregeling heeft tot en met 25 september jl. ter internetconsultatie voorgelegen en treedt in werking met ingang van 1 januari 2024. In verband met de uitgestelde begrotingsbehandeling is de openstellingsdatum gewijzigd. De AanZET gaat niet op 9 of 30 januari open, maar op dinsdag 26 maart 2024.

Subsidieplafond

Er kan voor het kalenderjaar 2024 geen subsidieplafond worden vastgesteld, zonder daar een voorbehoud bij te maken. Aanvragen op grond van deze subsidieregeling worden vaak ver van tevoren voorbereid. Om de sector een indicatie te geven van het beschikbare budget, zodat deze daarop kan anticiperen, wordt nu het beoogde plafond vastgesteld op €45.000.000,-.

Openstellingsperiode

Met ingang van 26 maart 2024 kunnen aanvragen worden ingediend. De einddatum verandert van 27 december 2024 in 24 mei 2024. De reden hiervoor is dat een lange openstellingsperiode geen waarde heeft bij een regeling waar het budget steeds snel is uitgeput. Voor een aanvrager maakt deze wijziging geen verschil., maar levert deze hooguit een vertekend beeld op van de kansen op subsidie. Een verkorte openstellingsperiode heeft ook als voordeel dat er geen tussentijdse wijziging van de regeling nodig is om de subsidie bij overtekening formeel te sluiten en biedt daarnaast de mogelijkheid voor een eventuele tweede openstelling op een later moment in het jaar, mocht daar aanvullend budget voor gevonden worden Ook voor de jaren 2025 tot en met 2027 wijzigt de aanvraagperiode.

SEBA alleen nog in 2024

Op 30 november 2023 is de continuering van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfs­auto’s (SEBA) gepubliceerd in de Staatscourant (zie hier). In deze publicatie kon nog geen openstellingsdatum en budget vermeld worden, omdat de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eerst moet zijn goedgekeurd. De verwachting is dat SEBA niet eerder dan eind maart 2024 open kan gaan.

Tussenoplossing

Binnen het Ministerie van IenW is tot voor kort nog geprobeerd een tussenoplossing te vinden voor SEBA. Dit is waarom we niet eerder hebben bericht over de vertraging. Helaas bleek uiteindelijk binnen de financiële spelregels van de overheid een tussenoplossing niet mogelijk. Er wordt momenteel nog onderzocht of het budgetplafond en de openstellingsdatum van SEBA al wel begin 2024 onder voorbehoud kunnen worden gepubliceerd, zodat potentiële aanvragers zich al kunnen voorbereiden. We verwachten dat SEBA niet eerder dan eind maart 2024 open kan gaan.

Op de SEBA-landingspagina bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland wordt de vertraagde openstelling ook gemeld.

Aanschafprijs versus TCO

Omdat per 1 januari 2025 de bpm-vrijstelling op bedrijfs­auto's voor ondernemers vervalt, gaat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurreren met die van een bestelbus op diesel of benzine. Dit verschil in aanschafprijs werd gezien als drempel om een elektrische bestelbus te kopen, hoewel het perspectief voor de totale kosten over de levensduur van het voertuig gunstiger is voor elektrische bestelbussen. Met het wegnemen van het verschil in aanschafprijs zijn de totale kosten over de levensduur op zichzelf voldoende stimulans bij de aanschafkeuze door een ondernemer. Door het wegvallen van de BPM-vrijstelling voor fossiele bestel­auto’s en het besluit uit de Algemene Groeps Vrijstellings Verordening (AGVV) om de subsidie­percentages te verlagen worden subsidies voor de aanschaf van bestel­auto’s volgend jaar (2024) voor het laatst beschikbaar gesteld. De SEBA zal daarom op 31 december 2024 komen te vervallen.

SWiM 2024

In de conceptversie van de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit tot en met 23 oktober jl. ter internetconsulatie heeft gelegen, is uitgegaan van een publicatie op 1 januari 2024 en een openstelling op 5 maart 2024. Door het uitstel van de behandeling van de begroting 2024 wordt het openstellen van de SWiM niet eerder verwacht dan rond de zomer van 2024.

Naast het behandelen van de begroting 2024 in de Tweede- en de Eerste Kamer moet er ook gewacht worden op de behandeling van de SWiM in de Voorjaarsnota in juni 2024. Het beoogde SWiM budget van €125.000.000 is samengesteld uit €22.000.000 uit het Klimaatakkoord en €103.000.000 uit het Klimaatfonds. De openstelling van deze gereserveerde budgetten moeten beiden wachten op de behandeling van de SWiM in de Voorjaarsnota. Dit heeft helaas tot gevolg dat de SWiM naar verwachting niet eerder dan rond de zomer van 2024 opent. De definitieve openstellingsdatum wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Zodra hier meer over bekend is, informeren wij u weer.

SEPP 2024

Het uitstel van de behandeling van de begroting 2024 heeft voor zover bekend geen effect op de openstelling van de SEPP voor 2024. De subsidieplafonds waren al bekend en zijn voor komend jaar vastgesteld op: €58.000.000,- voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personen­auto’s en €29.400.000,- voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personen­auto.

Er is wel een wijziging in de SEPP doorgevoerd. Met deze regeling wordt in de SEPP, naar aanleiding van de tegenvallende subsidie aanvragen voor nieuwe elektrische voertuig­en in 2023, het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische personen­auto’s in 2024 op niveau gehouden. Er wordt dus teruggekeerd naar de oorspronkelijke afbouwreeks die ten tijde van het publiceren van de regeling in 2020 werd aangehouden. Dat houdt in dat het subsidiebedrag voor nieuwe auto’s in 2024 niet daalt naar € 2.550 maar op niveau blijft op € 2.950. Het doel van deze beperkte aanpassing is om de regeling voor particuliere nieuwe elektrische voertuig­en (beperkt) aantrekkelijker te maken in 2024. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2024, met uitzondering van artikel I, dat in werking treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de regeling wordt geplaatst (zie hier).

Er is een onderzoek uitgevoerd om de redenen te achterhalen waarom de subsidieaanvragen voor nieuwe particuliere elektrische auto’s in 2023 tegenvallen ten opzichte van de (snelle) uitputting in voorgaande jaren (2020 t/m 2022). Daaruit blijkt dat de aankoopkosten van een elektrische auto volgens de deelnemers aan het onderzoek de grootste rol spelen om (nog) geen elektrische auto te willen. Ook volgt er in 2025 het wegvallen van de SEPP subsidie op nieuwe auto's (nog wel op gebruikt), de komst van een vaste BPM-voet van €576,-, de intrede van de motorrijtuigen­belasting (MRB) zonder gewichtscorrectie (zwaarder door de batterij) en de hogere bijtelling naar 22% wat de aanschaf van een elektrische auto minder aantrekkelijk maakt.

Lees ook

Sectie­manager Personen­auto's en lichte bedrijfs­wagens | Zware bedrijfs­wagens

Sacha Boedijn

Bekijk profiel Sacha Boedijn