Nieuws

Vorig jaar 1,3 miljoen pechmeldingen bij ANWB

De Wegenwacht is vorig jaar meer dan 1,3 miljoen keer uitgerukt om te ondersteunen bij pech onderweg. Gemiddeld kwam de pechhulpdienst van de ANWB 3.700 keer per dag in actie. Weggebruikers schakelden de Wegenwacht vooral in voor problemen met de accu van hun wagen, maar ook lekke banden en problemen met de dynamo kwamen vaak voor.

Vorig jaar 1,3 miljoen pechmeldingen bij ANWB

Het aantal pechmeldingen was vorig jaar ongeveer gelijk aan dat in 2023. Wel steeg met de hoeveelheid elektrische auto’s op de weg ook het aantal gemelde problemen met die auto’s, met ruim een kwart. In 2023 registreerde de Wegenwacht nog 51.000 pechmeldingen van bestuurders van een elektrische auto, vorig jaar waren dat er 65.000. In de meeste gevallen ging het om een lekke band, gevolgd door problemen met de accu.

Digitale meldingen

Ongeveer twee derde van de pechgevallen werd digitaal gemeld, via de website of app van de ANWB. Verder maakte vorig jaar ruim 10 procent van de ANWB-leden gebruik van de nieuwe optie ‘Ik heb geen haast’, waarbij de Wegenwacht binnen drie uur hulp biedt. Dit gaf de Wegenwacht volgens de ANWB de kans om leden die wel direct hulp nodig hadden sneller te helpen, terwijl ze tegelijkertijd duurzamer konden werken door onnodige kilometers te vermijden en hulpverleningen beter te plannen.