Nieuws

Vraag naar waterstoftrucks komt op stoom

Om op de toekomstige vraag naar waterstoftrucks te anticiperen is Holthausen Clean Technologie twee jaar geleden een joint-venture met het Amerikaanse Hyzon Motors aangegaan. "De markt voor H2-voertuig­en begint nu echt in een stroomversnelling te komen", vertelt directeur Carl Holthausen in GO!Mobility. "Als slechts een paar procent van alle trucks in Europa op waterstof overschakelt, dan spreek je al gauw over gigantische aantallen."

Vraag naar waterstoftrucks komt op stoom

Het is de bedoeling dat er volgend jaar tussen de 200 en 300 waterstoftrucks de Groningse fabriek van Hyzon in Winschoten verlaten. De komende jaren moet dat aantal worden opgeschaald naar respectievelijk 1.000 en 2.000 voertuig­en. De belangstelling is volgens Holthausen gigantisch. "Niet alleen vanuit Europa, maar ook daarbuiten. De orders stromen binnen. Voorlopig concentreert de verkoop zich op de EU. Een uitzondering betreft de levering van 1.500 zware waterstoftrucks aan Nieuw Zeeland. Die worden tussen nu en 2026 in gedeelten afgeleverd. Binnen Europa lopen er orders voor Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Finland, het Verenigd Koninkrijk, Schotland en niet te vergeten Duitsland. De Duitse afzetmarkt ontwikkelt zich exponentieel." Daar zijn naar zijn zeggen twee redenen voor: de infrastructuur met om de 150 kilometer een waterstoftankstation is er uitstekend en de overheid kent een ruimhartige subsidieregeling voor transporteurs die op waterstof willen overschakelen.

Nederland blijft achter

Nederland loopt wat dat betreft eigenlijk nog een beetje achter, vervolgt hij. "De tankinfra is nog niet goed op orde, hoewel er wel mondjesmaat nieuwe stations bijkomen. De teller staat nu op 9 grote waterstoftankstations met daarnaast een flink aantal kleinere die moeten gaan opschalen zodra de vraag toeneemt." Positiever oordeelt Holthausen over de bouw van tank­voorzieningen. "Die is in volle gang. Misschien zou het sneller kunnen, maar eerlijk gezegd zijn we in ons land met waterstofinfra al vele stappen verder dan met elektrische laadinfra voor trucks. Want waar vindt een transporteur in Nederland een openbare laadpaal om zijn elektrische vracht­wagen op te kunnen laden?"

Hydrogen Valley

De keuze voor Groningen als thuisbasis voor de fabriek van waterstoftrucks noemt hij min of meer vanzelfsprekend. "Dat is natuurlijk onze achtertuin. Bovendien ligt Winschoten 20 kilometer van Duitsland, onze grootse potentiële afnemer, en het is een perfecte uitvalsbasis naar Scandinavië en de UK (via de Eemshaven). Verder heeft Groningen ons groot gemaakt."

Daar komt bij dat Groningen de grootste energieleverancier is voor heel Nederland. "In de Eemshaven staan 3 à 4 stroomcentrales. Er ligt hier een compleet netwerk aan bekabeling. Er komt via de COBRA-kabel vanuit Denemarken groene energie binnen en dat is met de komst van de grootste Europese waterstoffabriek in Groningen ideaal om groene waterstof te kunnen produceren. Niet voor niets heeft de Europese Commissie Groningen uitgeroepen tot Europa’s eerste ‘Hydrogen Valley."

Transitieproces versnellen

Holthausen beschouwt het als zijn ambitie om het transitieproces naar zero-emissie te versnellen en er alles aan te doen om waterstoftrucks goedkoper/betaalbaarder te maken en in grotere volumes in de markt te zetten. "Zo komt Nederland op de kaart te staan als waterstofland. Het begin is er. De bouw van een 150 tons waterstoftruck voor Nieuw Zeeland is inmiddels gestart. Het gaat om drie trailers achter een trekkend voertuig. Een absolute megatruck, made in Winschoten. Uit een klein kikkerlandje aan de Noordzee……Dat is toch fantastisch!"